Hoe kan je de massa van het zwarte gat berekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door het meten van de snelheid van materie of van sterren die om een zwart gat cirkelen is het mogelijk de massa van het zwarte gat te bepalen. Neem het geval waarin een ster en een zwart gat om hun gemeenschappelijke zwaartepunt cirkelen. We zien de ster wel, maar niet het zwarte gat. Door nauwkeurige waarnemingen kunnen we de snelheid van de ster meten en ook de grootte van de baan. Met behulp van de zwaartekrachtswetten is dan de massa van het zwarte gat te berekenen. Laten we bijvoorbeeld aannemen dat een ster zoals de zon om een zwart gat cirkelt. Stel dat we een snelheid van 188 kilometer per seconde meten en een afstand vergelijkbaar met de afstand tussen Mercurius en de zon. Dit betekent dat de ster ongeveer iedere 12 dagen om het zwarte gat cirkelt. Uit de wetten van de zwaartekracht volgt dan dat het zwarte gat 10 keer zwaarder moet zijn dan de zon. http://www.rug.nl/sciencelinx/exhibits/permanenteexpo/natuurwetenschappenentechnologie/blackholegame/encyc_mod3_q14.html

Antwoorden (1)

De massa van een zwart gat kan bijv. van bijv. de NGC 1332 werd in kaart gebracht door de telescoop ALMA in de Chileense Atacama-woestijn. Met behulp van 66 schotelantennes werd de straling opgevangen van gas dat om het zwarte gat cirkelt. Door de snelheid van dit gas te berekenen (1,8 miljoen kilometer per uur) konden wetenschappers bepalen hoe veel massa het object heeft.

En als het zwarte gat sterren heeft kan de massa van het zwarte gat worden berekend aan de hand van de snelheid en baan van de sterren. Door het meten van de snelheid van materie of van sterren die om een zwart gat cirkelen is het mogelijk de massa van het zwarte gat te bepalen.

Neem het geval waarin een ster en een zwart gat om hun gemeenschappelijke zwaartepunt cirkelen. We zien de ster wel, maar niet het zwarte gat. Door nauwkeurige waarnemingen kunnen we de snelheid van de ster meten en ook de grootte van de baan. Met behulp van de zwaartekrachtswetten is dan de massa van het zwarte gat te berekenen.

http://www.rug.nl/sciencelinx/exhibits/permanenteexpo/natuurwetenschappenentechnologie/blackholegame/encyc_mod3_q14.html