Voor objecten die sneller bewegen zal de tijd langzamer gaan, maar voor objecten die minder zwaartekracht voelen gaat de tijd juist sneller.
Om voor deze twee afwijkingen te compenseren moeten de klokken met ongeveer 39 miljoenste seconde per dag langzamer lopen.
Voor meer informatie kan je de bron checken inclusief een informatief filmpje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is wegens de relativiteit(s theorie).
Onze snelheid aan het oppervlak van de aarde is ca. 1600 km/h.
Een geostationaire satelliet staat ca. 6 keer zover van het middelpunt van de aarde dan wij, zodat zijn omloopsnelheid zo'n 6 keer zo groot is.
Bij hogere snelheid lopen de klokken langzamer.
Reddie
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
GPS-satellieten zitten niet in een geostationaire baan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het probleem is hier dat er sprake is van versnelde bewegingen. Die versnelling compliceert de zaak aanzienlijk. Als we voor het gemak uitgaan van een buitenaardse raket die met constante snelheid langs de aarde komt vliegen, en de buitenaardse wezens houden een van ons gestolen klokje voor het raam zodat wij dat klokje kunnen zien, dan zien wij vanaf de aarde dat klokje in die raket langzamer lopen dan de aardse klokken. Andersom zullen de buitenaardsen, die door een ander raampje naar een klok op aarde kijken, zien dat de aardse klok langzamer loopt dan hun gestolen klokje. Ziehier de wondere wereld van de relativiteitstheorie... Tijd is geen absolute grootheid meer.