Wat is de tijd in de ruimte?

De Space Shuttles kregen van Het Kennedy Space Center een wake-up call, maar wat is voor hen tijd om op te staan? Welke tijdzone(s) houden zij aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allemaal fout!
Aan boord van de spaceshuttle werd het MET, 'Mission Elapsed Time' gebruikt. Met andere woorden: de tijd die verstreken is sinds de lancering. De teller staat op 0 en gaat lopen zodra ze van de grond zijn.

Het is goed om te weten dat zodra de shuttle aan het ruimtestation was gekoppeld, ze de tijd van de ISS hanteerden, namelijk GMT - Greenwich Mean Time.

Zie vraag 9 op de meegestuurde site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Toevallig, je was me net voor. Vreemde min, trouwens. Ter compensatie een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Het zal een boze Houston-antwoorder zijn geweest ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, dat vind ik sportief :-)

Andere antwoorden (4)

De tijd in Houseton.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze houden het daar op precies dezelfde tijd als vanwaar de space shuttles vertrokken. In dit geval dus Houston. Het heeft namelijk geen zin om mee te veranderen met iedere tijdslimiet (overgang), gezien ze wel een paar 100 keer door verschillende tijdslimieten heengaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor het gemak schreef ik dus de tijd van Houston, maar ik bedoel de tijd van waar de shuttle gelanceerd wordt (en dat is niet altijd Houston, vanwaaruit ze gevolgd worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Sterker nog, dat is nooit Houston, want alle Space Shuttles zijn vanuit Florida gelanceerd.
De tijd die in Houston, Verenigde Staten wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gebruik gemaakt van de zgn. Mission Elapsed Time (MET), oftewel de tijd sinds vetrek. Alle gebeurtenissen aan boord zijn gerelateerd aan deze tijdslijn, dus ook het opstaan van de astronauten.
Naast deze MET wordt soms ook gebruik gemaakt van Greenwich Mean Time (GMT), de tijd op de nulmeridiaan in Engeland.