Gaat de aarde in een plat horizontaal vlak rond de zon?

Hoewel de aarde op dit moment gekanteld staat met een hoek van de aardas van zo'n 23 graden tov is dan toch mogelijk dat die draaiing ronde de zon niet gedurende het hele jaar in een plat vlak loopt. Maw de hoek blijft dan wel hetzelfde (23,5) maar de onderkant van de aarde is dan bijvoorbeeld iets hoger in onze zomer bijvoorbeeld zodat de zuidpool meer zon krijgt en in de onze winter iets lager zodat de noordpool meer zon krijgt.

Ik weet niet of bovenstaande mogelijk is bij een gelijkblijvende inclinatie van 23,5 en mocht er een afwijking zijn dan zal die wel zeer klein zijn, maar is er dus een kleine afwijking of is het vlak echt plat?

Toegevoegd na 2 uur:
In de bijgevoegde tekening nog even het verschil. Als het nu zo is dat de inclinatie van 23,5 graden per definitie vastgesteld is op het vlak dan is er toch meer dan één mogelijheid voor dat vlak. Want zowel in situatie I als II is de inclinatie 23,5 graden alleen de polen zijn tov de zon wat verschoven. Nu is de zon natuurlijk heel groot dus zal het niet meevallen om de zon meer onder of boven de aarde te plaatsen, maar hij staat ook heel ver weg dus zal er toch een effect kunnen zijn??

Picture for question
7 jaar geleden
2.3K
kierkegaard47
7 jaar geleden
In principe is er geen afwijking, want die inclinatie is nu juist berekend ten opzichte van het aarde/zonvlak. Dus is het aarde-zonvlak per definitie plat t.o.v. de inclinatie). Verder is het vlak zelf in prinicipe plat, dit komt omdat de 2 massamiddelpunten altijd in een plat vlak gedacht kunnen worden waarbinnen dan vervolgens ook de krachten die onderling uitgeoefend worden werken. Natuurlijk zullen er nog andere krachten van buiten af op het aarde-zon systeem werken, die niet per se in dat platte vlak liggen; ik gok echter dat die krachten verwaarloosbaar klein zijn. De krachten die daarvoor nog het meest in aanmerking komen voor zo'n verstoring zijn die van andere planeten, maar (bijna) alle planeten draaien ook in datzelfde vlak.
erotisi
7 jaar geleden
In verband met je eerste alinea heb nog wat tekst en afbeelding toegevoegd.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik weet niet zeker of ik snap hoe ik die tweede situatie moet interpreteren. Zoals je het getekend hebt, zou ik zeggen dat de aardbaan 'schuin' staat. maar als we ons hoofd scheef zouden houden, zouden we weer een rechte aardbaan hebben, en zou de inclinatie in die tweede tekening ten opzichte van de aarbaan ongeveer 0 graden zijn, niet 23. Dat kan ook omdat de zon bij benadering bolvormig is en de oriëntatie dus niet echt veel uitmaakt. Wel is het zo dat er ten opzichte van de aardbaan nog een heel 'vlak' van mogelijkheden is waarin een rotatie-as met een hoek van 23 graden zou kunnen liggen ten opzichte van de aardbaan. Bedoel je dat ?
erotisi
7 jaar geleden
Je moet je hoofd inderdaad niet scheef gaan houden want dan is inderdaad de hoek weg. Dus gewoon recht kijken, de hoek behouden en dan met als het ware een schuine kegelsnede laten draaien.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Dan is mijn vraag: ten opzichte _waarvan_ staat tekening 2 scheef ?
erotisi
7 jaar geleden
Ja daar was ik al bang voor. Maar stel je een bal voor en houd of een bepaald afstand nog een bal ernaast die kun je hoger dan wel lager plaatsen. Voor een exact rond iets maakt dat dan inderdaad niets uit, maar als het ovaal is komen andere gebieden, lees de polen, in een ander daglicht te staan als dan de hoek hetzelfde blijft.
erotisi
7 jaar geleden
Maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat dan de hoek tov het draaivlak anders wordt. Als je begint met een hoek van 113 graden dan zal die hoek als de aarde schuin naar boven is geschoven iets zijn van 110 of zoiets. Of zie ik dat verkeerd?

Antwoorden (2)

Nee, daar zijn afwijkingen in. Veelal veroorzaakt door onderlinge zwaartekrachtwering van objecten die niet in het planetaire vlak liggen.

Denk b.v. aan andere, naburige sterren sterren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Moah, de dichtstbijzijnde ster staat 270.000 keer verder weg dan de zon, waarmee de invloed (even een zonsmassa aannemend) 270.000 ^2 keer zo klein is. Kortom, we praten dan over een verschil in de 11e of 12e decimaal. En dat is dan nog zonder mee te nemen dat er in de onmiddellijke omgeving van de zon de sterren tamelijk homogeen verspreid zijn, zodat ook die invloeden nog grotendeels tegen elkaar weg zullen vallen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Die invloeden zijn inderdaad niet groot, gelukkig maar...anders zou de aarde al snel uit zijn baan vliegen, maar ze zijn er wél.
kierkegaard47
7 jaar geleden
In principe zal je gelijk hebben, maar het verschil is zo klein dat ik niet denk dat het meetbaar zal zijn, nu of in de nabije toekomst. Ik vergat namelijk nog dat bovenstaande ruwe schatting enkel geldt voor het aarde-zonsysteem _als geheel_, en dus geen invloed zal hebben op de _onderlinge_ baan van aarde en zon. Wil je dat becijferen, dan moet je kijken naar het verschil van de kracht en de richting ervan die op de zon vs. de aarde als individuele objecten zou werken. Doe je dat, dan raken we nog eens een factor miljoen kwijt, zodat de invloed ergens in de 18e decimaal terechtkomt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik kan het helaas niet met cijfers onderbouwen, maar ik denk dat de invloed groter is dan dat. Voorbij trekkende sterren hebben in het verleden al vaker hele stormen van kometen veroorzaakt. Er is zelfs een hele theorie op gebaseerd rondom een (fictieve) ster "Nemesis": https://nl.wikipedia.org/wiki/Nemesis_(ster) Weliswaar is de oortwolk met kometen verder weg van de zon dan de aarde, maar de invloed lijkt me, met dit in het achterhoofd, niet zo klein dat we deze pas op de 18e decimaal tegen komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Overigens is het sowieso discutabel om over een "vlak" te spreken. Wanneer je aanneemt dat de zon zelf ook door de ruimte beweegt, dan zie je dat de aarde feitelijk meer een spiraal door de ruimte aflegt. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=0jHsq36_NTU
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ah, maar dan hebben we het ook wel over een heel andere situatie qua getallen. Immers, volgens dat artikel zou de ster 50.000 tot 100.000 AU van de zon staan. De Oortwolk loopt volgens schattingen van 2000 tot 50.000 (sommige schattingen zeggen zelfs nog meer) AU. Dus stel dat die ster op 100.000 AU staat, en we kijken naar een komeet op 50.000 au. in (ongeveer) dezelfde richting als die ster. Dan is de verhouding van de afstanden dus 1:1 en is het verschil in invloed puur afhankelijk van het massaverschil tussen de zon en Nemesis. Stel dat Nemesis een bruine dwerg is met 5% van de massa van de zon, dan heeft deze dus ook 5% zwaartekrachtsinvloed t.o.v de zon. En dat is inderdaad wel degelijk genoeg om banen flink te kunnen veranderen. Het kan dus zelfs nog extremer: als de ster _dichterbij_ zou staan dan die 100.000, zou hij voor veel kometen zou de invloed dus nog veel groter kunnen worden dan die 5%. Dan kunnen kometen elke kant op geslingerd worden.
kierkegaard47
7 jaar geleden
En inderdaad, natuurlijk beweegt de aarde niet echt in een vlak. We zouden ook nog kunnen meenemen dat de zon rond de as van de melkweg draait, en de melkweg een beweging heeft ten opzichte van andere melkwegen -- maar als we, zoals gebruikelijk in dit soort situaties, een referentiestelsel ten opzichte van de zon of het massamiddelpunt van het zon-aarde stelsel kiezen, en de andere invloeden waarover we het eerder hadden, verwaarlozen, dan beweegt de aarde wel in een vlak. We zouden bv. ook nog kunnen opmerken dat de zwaartekracht van de zon de ruimte zelf kromt, en dat daarom het spreken over een vlak ook al niet zo zinvol meer is ...
WimNobel
7 jaar geleden
Ik denk dat O. gelijk heeft dat de invloed van een ster niet verwaarloosd mag worden. Weliswaar staat NU de dichtstbijzijnde bekende ster op 4,3 lichtjaar afstand, maar in verleden of toekomst kan dat dichterbij geweest zijn. Bedenk wel dat een ster die in een bepaalde richting staat miljoenen jaren de tijd heeft om steeds dezelfde kant op te trekken. Het opgetelde effect kan dan aanzienlijk zijn.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Het klopt dat ik niet aan het cumulatieve effect heb gedacht. Maar zelfs dan nog. Laten we zeggen dat een ster N(emesis) "extreem dichtbij" passeert, op, laten we zeggen, een afstand van 50.000 AU (de minimum afstand die voor Nemesis uit dat artikel aangenomen wordt). Het is makkelijk om te laten zien, dat voor de versnelling die in dat geval een tweede lichaam als gevolg van N zou ondervinden, de massa niet uitmaakt (immers, als de zon m keer zoveel massa heeft als de aarde, is de kracht die er aan trekt ook m keer zo groot, maar aangezien a = F/m valt die factor weer weg). Kortom, de enige factor die er voor zorgt dat de aardbaan _ten opzichte van de zon_ verschuift, is het hoekverschil en het afstandsverschil van de krachten tussen N-zon en N-aarde (ik vertrouw er op dat ik hier geen driehoekstekening hoef te maken). Met een afstand N-zon van 50.000 AU en een afstand Zon-aarde zijn beide zeer, zeer marginaal. Het effect op het zonnestelsel als geheel (dat zich 'iets' in de richting van N gaat bewegen (en N 'iets' in de richting van de zon) is veel groter. Tel daarbij op dat de aarde voortdurend rond de zon draait. Stel dat in de winter er een minuscule toename van hoek 'a' ten opzichte van de zon plaats vindt, omdat de ster een heel klein beetje meer (of minder) aan de aarde dan aan de zon trekt, dan wordt dat weer (praktisch) ongedaan gemaakt een half jaar later, als de situatie precies omgekeerd is, omdat dan zowel het hoekverschil als het afstandsverschil omgeklapt zijn.
Nee, zoals bijna alle hemelmechanische grootheden is ook de stand van het eclipticavlak aan verandering onderhevig. Dit wordt vooral veroorzaakt door de onderlinge zwaartekracht tussen de aarde en de andere planeten. Het verloop is wel heel langzaam; veel langzamer dan de precessie van de aardas (de tolbeweging met een periode van 26000 jaar) en de precessie van de aardbaan (het draaien van de lange as met een periode van 110.000 jaar). In 100.000 jaar verandert de stand van het eclipticavlak slechts enkele graden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de berekening van de invloed van de scheve stand van de aardas op de seizoenen moet je dus rekening houden met het verloop van die scheve stand (de nutatie van de aardas) EN met het verloop van het vlak van de aardbaan.
WimNobel
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Kan het kloppen dat de verandering van het eclipticavlak van slechts enkele graden (evenveel als de axiale tilt??) als oorzaak van de ijstijden wordt gezien??
WimNobel
7 jaar geleden
Daar is zeker een verband, maar er spelen nog andere factoren een rol bij de ijstijden. Astronomisch gezien zijn de drie
Milanković-parameters (excentriciteit, obliquiteit en precessie) bepalend voor de ijstijden. In de obliquiteit, de hoek tussen aardas en aardbaan, zit de nutatie van de aardas (de axiale tilt zoals jij het noemt) en de ruimtelijke stand van de aardbaan verwerkt. Naast astronomische factoren spelen echter ook verdeling van landmassa's, stromingspatronen in zee en verspreiding van plantengroei een rol.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Die link vind ik wel interessant (die grafiek). Hoort er een wikipedia-artikel bij ? Daarnaast vraag ik me af hoe ze deze grafiek bepaald (afgeleid) hebben.