Waar kun je de asteroïde 25 maart 2023 langs zien vliegen?

Kan dat in Nederland en welke richting en hoogte is dat dan? En waaraan herken je hem?

een jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Haal zaterdag je telescoop of verrekijker maar tevoorschijn, want aan de hemel is een opmerkelijk verschijnsel te zien. Een asteroïde die groot genoeg is om in één klap een stad uit te roeien, vliegt dan tussen de aarde en de maan door. Dat gebeurt gemiddeld maar een keer per tien jaar, zegt NASA.
De vraag is natuurlijk: wanneer kun je hem dan zien? Neem de afstand tussen de maan en de aarde. Als hij over de helft is, wordt hij zichtbaar door verrekijkers en kleine telescopen.

Volgens het Near-Earth Object Coordination Centra bevindt de asteroïde zich het dichtst bij de aarde rond 20.49 uur Nederlandse tijd. Die precieze tijd kan nog veranderen. En niet getreurd voor wie geen telescoop heeft: het Virtual Telescope Project zorgt morgen voor een livestream vanaf 00.30 uur Nederlandse tijd.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Vraag is waar deze te zien is.
https://earthsky.org/space/200-ft-asteroid-2023-dz2-will-pass-by-earth-closer-than-the-moon/
De asteroïde 25 maart 2023 zal het dichtst bij de aarde komen in de buurt van de Turks- en Caicoseilanden. Het is mogelijk om de asteroïde te zien met het blote oog, maar het is aan te raden om een telescoop te gebruiken om de asteroïde beter te kunnen zien.
9 maanden geleden