Waarom zien kraters op de maan er verschillend uit?

Niet in afmeting maar wat de rand betreft.
De ene is scherp, dus nieuw naar mijn idee.
De andere heel afgerond. Oud naar mijn idee.
Alleen is er op de maan geen wind die zorgt voor erosie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat mij betreft ligt dat aan de snelheid van de meteor..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit ligt aan de snelheid waarbij de meteor inslaat zoals Juju0 zegt, en tevens heeft de hoek van inslag er mee te maken.

Antwoorden (1)

Niet alleen de wind zorgt voor erosie, ook de zo'n en temperatuursverschillen dragen hieraan bij, de laatste twee gaan erg langzaam maar sommige kraters liggen er al miljarden jaren.
De vorm van de rand van een krater heeft verder ook nog te maken met dingen zoals de kracht van de inslag