Hoe snel gaat de sojoez?

Wij moeten voor school een reisgids maken naar Uranus. Wij zijn er van op de hoogte dat dit natuurlijk niet kan, maar het is een project dat wij moeten doen voor school. In deze reisgids moet ook vermeld worden hoe lang je zou moeten reizen met de Sojoez om bij Uranus te komen. kan iemand ons helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
fremar
7 jaar geleden
Het is de tweede keer dat een bemande vlucht in amper zes uur tijd naar het ISS is gevlogen. Deze Sojoez-vlucht was íets sneller dan de vorige vlucht in maart, namelijk zes minuten. In maart vlogen NASA-astronaut Chris Cassidy en Russische kosmonauten Pavel Vinogradov en Alexander Misurkin in 5 uur en 46 minuten tijd naar het ruimtestation
tinus1969
7 jaar geleden
Het antwoord is: Niet snel genoeg.
De Russische Soyoez blijft in een bana om de aarde draaien, en zou sneller moeten kunnen om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen.

Antwoorden (2)

Er van uitgaande dat je met de sojoez een ruimtevaartuig bedoelt en niet een raket zal het ongeveer 10 jaar duren voordat je aankomt.
Je snelheid zal ongeveer 50.000 per uur zijn.

Dat is echter alleen in de meest gunstige omstandigheden omdat de planeten dan in een zodanige conjunctie staan dat gebruik kan worden gemaakt van de zwiepkrachten van de tussenliggende planeten. Een dergelijk stand van planeten vind slechts plaats in 175 jaar. Dus een minimum duur van 10 jaar lijkt het wel te zijn.

Als je gebruik maakt van de sojoez raket kun je natuurlijk veel sneller aankomen. Uranus ligt op ruim 2,5 miljard km van de aarde. Maar stel je weet de raket snelheid op te voeren tot bijvoorbeeld 100.000km/u dan ben je er binnen 3 jaar. Het probleem is natuurlijk wel of je zoveel brandstof kunt genereren (zonnecellen/radioactieve energie/waterstoffusie etc) of meenemen (kerosine). Naar gelang die mogelijkheden kun je de snelheid opvoeren rekening houdend dat de versnellingen (g-krachten) die de raket maakt niet de mensen dood.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_2
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Met zo'n continu flink versnellende raket kun je redelijk snel bij Uranus aankomen. Maar als je er ook wilt blijven, en er dus niet langs wilt schieten en ook niet te pletter wilt slaan, zul je gedurende de tweede helft van de reis continu moeten afremmen. Dat maakt de reistijd flink langer.
Sojoez 1
Missieduur 1 dag ,02:47:52
Reisafstand 746.000 km
Dit maakt ongeveer een snelheid van 464km/min