Hoe helder zou de nacht zijn op een planeet in het centrum van de Grote Sterrenhoop in Hercules?

Zie http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap100527.html - in het centrum van de Grote Sterrenhoop in Hercules bevinden zich tot 100 sterren per 27 kubieke lichtjaar.

Stel dat ons zonnestelsel zich daar zou bevinden, en dat de aarde als door een wonder niet zou zijn gesteriliseerd door alle straling. We zouden dan 's nachts vele malen meer sterren zien dan op ons huidige plekje. Niet alleen die 100 sterren per 27 kubieke lichtjaar, maar ook de vele sterren daar direct omheen.

Hoe helder zou de nacht dan zijn?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest meteen hieraan denken: Nightfall!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nightfall_(Asimov_short_story)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig op APOD geweest, vandaag? ;-p
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Dat wil zeggen: niet toevallig. Ik kijk elke dag even op APOD, en dat doe ik expres. ;-)

Het beste antwoord

het lijkt mij, dat er geen nacht zou zijn, maar een nieuw dagdeel. in de zin van dat er geen donkerte zou zijn doordat er te veel sterren zijn.

ochtend
middag
stavond(sterrenavond)
stracht(vb. ''goedestracht! slaap lekker!'' ''mam, laat aub het gordijn open, anders is het zo donker'')

Lijkt me opzich wel veel leuker. ^.^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Totaal donker. overdag en nacht hangt af van strooilicht en niet van een ster in de buurt. Hadden wij geen atmosfeer met strooilicht dan was het op aarde ook donker. We zouden wel meerdere zeer heldere sterren zien, dat wel. Maar de nacht en de dag zou donker zijn als er geen atmosfeer was. Ook al als er een zeer heldere ster zou zijn, zoals bij ons onze zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
@X...X, dat klopt in ieder geval niet. Als wij geen atmosfeer zouden hebben (op ons huidige plekke dan), dan zou het blauwe deel van de lucht zwart zijn. We zouden daar sterren kunnen zien, ook overdag. Maar de zon zou goed zichtbaar blijven, en het zou op aarde ongeveer net zo licht zijn als nu. Kijk maar naar de maan. Die heeft geen atmosfeer, dus de hemel is zwart. Als de zon aan de hemel staat, kun je tegelijk de sterren zien. Maar het is er licht genoeg om met gemak een boek te kunnen lezen.
Ik ben het niet met meneer janssen eens, sterrenlicht is absoluut sterker dan strooilicht, dus als daar veel sterren zijn, dan is er meer licht.
Niet het strooilicht, maar het sterrenlicht stelt ons in staat , 's nachts met helderheidsversterkers te kijken (nachtkijkers). Bij heldere maanloze nacht in het donkertegebied waar ik woon is met nachtzichtapparatuur
de nacht zo helder als een zonovergoten dag.
Dat is dan met een gain(lichtversterking) van 60 000X
Met een gain van 500 -1000X is 'snachts al goed te zien voor het menselijk oogtot ongeveer 100 meter.
Als dus het sterrenlicht op de planeet bij de Grote Sterrenhoop 500X zoveel sterrenlicht geeft, is het zo helder dat je je 's nachts goed moet kunnen orienteren.
Het is alleen niet gemakkelijk daar even heen te vliegen om dat te checken.
Wellicht dat je aan dit gegeven genoeg hebt om te berekenen of er genoeg sterrenlicht is.
Het is wel een afgeleide methode, maar het gaat om het resultaat.
Als ik zou schatten komt het bij1/2 tot volle maan bijj heldere nacht in de buurt komen.
Dat is dus best veel licht.

Toegevoegd na 10 uur:
We zien maar ongeveer 5000-6000 sterren en dit heeft een simpele reden; de kracht van de ster en de afstand bepalen of er voldoende fotonen in het visuele spectrum in ons oog vallen om de ster waar te kunnen nemen.
De individuele oog-gevoeligheid is dus ook van belang, mensen die -net als ik- nachtblind zijn zien er veel minder dan mensen met gevoelige ogen.
Gebruiken we helderheid-versterking, dan zien we op een
heldere nacht met nachtvorst (waterdamp is dan zo goed als afwezig) miljoenen sterren, de hemel is er letterlijk mistig van.
De te zwakke sterren worden voldoende versterkt om toch waargenomen te worden,
Als we met de aarde naar de beschreven locatie gaan, zal het waarschijnlijk ook mistig van de sterren zijn , dan echter zonder apparatuur waarneembaar. Sterren geven vanaf aarde gezien niet veel licht, als het er miljoenen zijn (wellicht miljarden) tikt dat nog aardig aan.
Hopelijk dat we daar niet tegen een redelijk naburige supernova aanlopen, die kan op 1000 lichtjaar afstand nog erg veel schade aanrichten.......
Wat dat betreft staat de aarde hier gunstiger lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de zwaarte van de planeet, lijkt mij. Hoe zwaarder de planeet hoelangzamer de tijd ten opzichte van de omgeving en dus temeer licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh... ja... Maar ik had het over hoe helder de nacht zou zijn als *ons* zonnestelsel, dus met *onze* aarde erbij, zich daar zou bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat de verstrooiing van het licht dermate is, dat het ook daar donker is.