is er een verband tussen zonneactiviteit en aardbevingen?

In de film 2012 veroorzaakt een verhoogde zonneactiviteit aardbevingen en vulkaan uitbarstingen.
kan dit wetenschappelijk onderbouwd worden? Of behoort dit tot het rijk der fabelen.

Toegevoegd na 1 dag:
is het toeval dat het aantal aardbevingen omhoog schiet net in de week dat er een X2 zonnevlam naar de aarde is geschoten?
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/recenteqsww/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alweer een Hollywood broodje aap. Ja de Amerikaanse film industrie gooit wat onzin over de wereld.

Het effect van de zon op aardbevingen en vulkanisme is nul. Ook het effect van de maan is verwaarloosbaar gering.

Zowel aardbevingen als vulkanisme worden veroorzaakt door tektonische activiteit. De korst van de aarde is verdeeld in een aantal "eilanden" die tektonische platen of aardschollen worden genoemd. Deze relatief dunne platen (in verhouding minder dan een vloeipapiertje op een voetbal) drijven op de vloeibare magma in de aarde die beweegt door de draaiïng van de aarde en temperatuurverschillen die weer het gevolg zijn van de verschillende materialen. Daardoor ontstaan er drukverschillen en stroming. In ons land gebeurd dat 40 kilometer onder je bed. Net even wat dieper dan de afsluitdijk lang is.

Door al die beweging drijven de tektonische platen langs elkaar waardoor er spanning en druk opbouwt. Als die spanning te hoog wordt dat springt een tektonische plaat een eindje verder en de schokgolven zijn de aardbevingen. Je ziet zware aardbevingen vaak ook in series over de wereld gaan. Als er één plaat wat opschuift dan krijgt de ander wat meer ruimte en schuift ook een stukje verder. Dit gaat door tot er weer een balans is die op den duur weer wordt verstoort doordat een opnieuw opgebouwde druk weer vrijkomt. En dan begint het weer van voren af aan.

De druk tussen de platen zorgt er ook voor dat ingesloten magma onder heel hoge druk komt te staan en naar buiten wordt geperst. Dat zien we als vulkanen. Dit kan rap gaan. In 1943 zag een boer in Mexico rook uit een klein gat in zijn land komen. Het rommelde ook wat in de grond maar niet veel. De volgende ochtend stond er vulkaan van 10 meter hoog in zijn land die steeds activer werd. Enkele weken later kon de boer verhuizen en een jaar later was de vulkaan ruim 800 meter hoog. Ze hebben hem Paricutín genoemd en is nu ruim 3 kilometer hoog. Zijn hellingen rijken tot ver buiten het gebied wat ooit van de boer was. (die ook eigenaar van de vulkaan was)

Er is wel een verband aangetoond tussen vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Zware aarbevingen kunnen vulkanische activiteit veroorzaken. Vooral in de "ring van vuur" om de Grote Oceaan wat een aaneensluiting van tektonische breuklijnen is. Vulkanen kunnen ook zelfstandig aardbevingen veroorzaken maar deze zijn lang niet zo sterk en omvangrijk als tektonische aarbevingen.

En de zon?

Die staat erbij en schijnt er op. Maar meer ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt mij niet kloppen aangezien dat aardbevingen door verschuivingen van de tectonische platen komen en de zon daar niks mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, onze maan heeft er wel invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan veroorzaakt op aarde voor het grootste deel de eb eb vloed, dit is dus een verplaatsing van ongelooflijke hoeveelheden water, dus gewicht!
De zon heeft hier maar een hele kleine invloed op, door de veel grotere afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo was het in de film, maar of dit ook in het echt mogelijk is bij extreem sterke zonnevlammen, geen idee.
Er lijkt wel een verband tussen de temperatuur op aarde en die van de zon te zijn en zonnevlekken geven een indicatie van de temperatuur van de zon. Dat een andere temperatuur op aarde dan instabiliteit van de aardkorst kan veroorzaken zie ik niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, naast de hoge temperatuur is er is ook nog zoiets als zwaartekracht en hoge druk. Waarschijnlijk is de aarde van binnen een en al gesmolten steen met een gesmolten metalen kern. Lijkt echt niet op een ei :-D
rijk der fabelen aangezien aardbevingen door de platentektoniek veroorzaakt worden, de maan heeft hier wel invloed op omdat die druk van oceanische platen minder kan later worden, denk aan eb,vloed