Welke planeet zie je nu in de ochtend aan de zuid-westelijke hemel?

Toegevoegd na 4 uur:
de reacties zijn nogal verschillend, wie heeft (het meest) gelijk?

Toegevoegd na 4 uur:
het was een planeet zo helder als venus aan de oostelijke hemel een paar weken geleden. anders zou zij mij niet opgevallen zijn tijdens mijn ochtendwandeling,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Volgens de tweede rubriek op http://hemel.waarnemen.com/vannacht/ lijkt uw waarneming de grote planeet Jupiter te betreffen.

Toegevoegd na 2 uur:
De wat gedetailleerder website Heavens-above.com geeft aan dat Jupiter om 7 uur vanochtend (enige tijd voordat de vraag gesteld werd) ca. 16 graden boven de horizon stond, richting 258 graden (tussen westzuidwest en west).
Mars stond toen iets hoger (21 graden boven de horizon), richting 192 graden (tussen zuid en zuidzuidwest).
Ze waren toen even ver van het zuidwesten af; Mars links ervan en Jupiter rechts ervan.

Het grote verschil in helderheid (zichtbaarheid) doet mij vermoeden dat het Jupiter geweest zal zijn.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dat Mars.
Jupiter gaat al bijna onder als de zon opkomt.
Reddie