Hoe wordt voorkomen dat onze ruimtesondes andere werelden besmetten ?

Het leven is taai. Neem b.v. een beerdiertje: deze overleeft zonder problemen een tocht door de ruimte. https://nl.wikipedia.org/wiki/Beerdiertjes

Wanneer wij een sonde naar de maan, Mars of nog verder weg sturen, hoe wordt dan voorkomen dat er geen verstekelingen aan boord zijn ?

Of worden daar misschien géén maatregelen genomen en ziet men wel waar het (ruimte)schip strandt ?

En wat al er straks mensen op Mars gaan lopen ? Is besmetting dan nog te voorkomen ? (hoe dan ?) Of is dat dan onvermijdelijk ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar worden zeker wel maatregelen tegen genomen. Ruimtesondes en rovers die vertrekken naar Mars, moeten eerst verplicht gesteriliseerd worden. NASA’s Office of Planetary Protection is bang dat Mars anders besmet wordt met aardse micro-organismen.

http://www.scientias.nl/verplichte-sterilisatie-marssondes-maakt-wetenschappelijk-onderzoek-onnodig-duur/
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Maar dan blijft de vraag: hoe ? Ik bedoel: uiteindelijk zoeft die raket toch onbeschermd door de lucht waar ook al die microben zweven. En ook zit ik nog steeds met de vraag hoe dat dan gaat wanneer er mensen landen op de maan of Mars (of elders)
erotisi
8 jaar geleden
Tja, lastig om inderdaad alles steriel te houden als je door de atmosfeer heen gaat, maar allicht dat het risico wordt verminderd.
En als ze op de maan of mars zijn, dan zijn de astronauten in een ruimtepak. Al weet ik bijv. niet of hun uitgeademde lucht direct in de lucht terecht komt.
Al met al een bijzondere moeilijke opgave om de ruimte 100% steriel te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De raket welke door onze atmosfeer heen gaat valt terug (en verbrandt). De rest wordt pas later (in de ruimte) verder gebracht.
Info over hoe:
http://mars.nasa.gov/msl/mission/technology/insituexploration/planetaryprotection/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hebben jullie het ook wel eens andersom bekeken? Dus hoe wordt de aarde beschermd tegen eventuele 'ruimte'microboben die bijv. astronauten meenemen na een 'wandeling'. Iets dat bijvoorbeeld stagnerend werkt op het aanmaken van water of zuurstof verarmd of ozon afbreekt???
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@geraldkl
Dat risico lopen we al zo'n 4,5 miljard jaar. Al het ruimtepuin wat op aarde neer komt is in principe een biologisch gevaar. Sterker nog, het is zelfs een van de serieuze opties over hoe het HUIDIGE leven op aarde ooit eens begonnen is.
Thecis
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Nee, het risico lopen we niet al zo lang, het risico is aanzienlijk groter geworden sinds de ruimtevaart. Normaal gesproken, als er puin op aarde komt, gaat het nog even goed gefrituurd door de dampkring heen. Kans op overleven is heel klein, maar inderdaad niet 0.
Echter, met de ruimtevaart, bestaat er een kans (zeker als je naar andere planeten / bodies) gaat dat je het een en ander meeneemt. Het gevaar zit 't m in dat je het materiaal in een beschermde capsule (voorheen bijv een maanlander of space shuttle) meeneemt. Wil niet zeggen dat het risico er nooit was, maar het is wel aanzienlijk groter geworden. Voor het steriliseren, dit kan je redelijk recht toe-recht aan doen. Als je het steriel verpakt, kan dit lange tijd goed blijven. Met steriele medicijnen (wat continu in de atmosfeer staat, een probe gaat nog naar een vacuum toe) kan je er ook van uit gaan dat het jaren vrij blijft micro-organismen. Dat wordt gevalideerd, procedures bij NASA ook (en daar is geld voor sterilisatie meestal een veel kleiner obstakel dan voor een pharmaceut).