Hoe kan je nou echt bepalen of de Aarde een rondje om de zon heeft gedraaid? Alles in het helal beweegt toch? Dus niet echt een ijkpunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan op twee manieren.

De eerste (en nauwkeurigste) manier is te kijken naar sterrenstelsels die echt heel ver weg staan. Die stelsels bewegen weliswaar, maar op die enorme afstanden merken we daar helemaal niets van.

De tweede is kijken naar de stand van de zon ten opzichte van de aarde - zeg maar de hoogte van de zon midden op de dag. Rond 21 juni bereikt de zon haar hoogste stand. Als je het moment bepaalt dat de zon haar hoogste stand bereikt, en wacht tot de zon opnieuw haar hoogste stand bereikt, ben je precies een jaar verder.

Deze tweede methode is wat minder nauwkeurig, maar veel scheelt het niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn beide methoden geldig om een jaar te definiëren. Het is maar net welk soort jaar je bedoelt: het tropische jaar, het siderische jaar, het anomalistische jaar, het heliacale jaar - en zo zijn er geloof ik nog een paar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste manier: Als je geen veranderingen kan observeren is het volkomen nutteloos om de aard van de baan van de aarde om de zon te halen. Wel zou je - mits je een verandering kan detecteren - de parallax gebruiken om de afstand van het zonnestelsel tot een ver object te bepalen. Tweede manier: Dit is de manier om de lengte van een jaar te bepalen. Je kan geen informatie over de aard van de planetaire beweging rondom de zon halen op deze manier.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eerste manier: zoek een verre ster of (nog beter, want verder) sterrenstelsel. Wacht tot de dag waarop dat sterrenstelsel precies ondergaat op het moment dat de zon opkomt. Gedurende het jaar zal dat sterrenstelsel elke dag zo'n vier minuten eerder ondergaan - dus de volgende dag zal het sterrenstelsel eerder ondergaan, namelijk al vier minuten vóórdat de zon opkomt. De dag daarna gaat dat stelsel acht minuten voordat de zon opkomt al onder. Wacht tot het sterrenstelsel opnieuw ondergaat op het moment dat de zon opkomt. Op dat moment is een (siderisch) jaar verstreken. Tweede manier: die gaat er inderdaad van uit dat het jaar wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde rond de zon, én dat de precessie van de stand van de aardas niet al te groot is. Als je het eerste als reeds bekend mag aannemen, en het tweede als klein aanneemt, is dit een geschikte methode om de lengte van het jaar te bepalen, en daarmee de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Dan heb je nog niet daarmee bepaald dat de aarde een rondje rondom de zon draait. Ik weet idd dat je daarmee de lengte van een jaar kan bepalen. Dat feit bevat toch echt geen info over de vorm van de baan van de aarde of überhaupt de aarde rondom de zon draait. Ptolemaeus had ook een theorie bedacht die niet heliocentrisch was. Daarvoor moet je naar de bewegingen van de andere planeten. Door nauwkeurig te observeren en wat slimme geometrie toe te passen, heb je de banen van de planeten en de aarde te pakken. Gebeurde voor het eerst al in de 17e eeuw. 2) Nogmaals: Daarmee heb je nog niet bepaald dat de aarde een rondje rondom de zon draait. Daar heb je toch echt observaties van relatieve bewegingen nodig en de geometrie van Kepler nodig.

Andere antwoorden (3)

wij zijn het ijkpunt en het draait om ons... altijd om ons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad beweegt alles maar de meeste sterren staan zo ver weg dat de verschuiving in een jaar vrijwel te verwaarlozen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het zonnestelsel is de zon het middelpunt. Dat is je ijkpunt. Om de bewegingen van de planeten eromheen, bekijkt men hoe de overigen planeten in de hemel bewegen. Om die bewegingen te verklaren was de meest eenvoudige oplossing (Occam's scheermes) dat de zon en de overige planeten rond de zon moesten draaien. Dit was bedacht door Copernicus en Kepler.

Daarop voortbordurend bedacht Isaac Newton dat het de zwaartekracht moést zijn die de sleutel vormde om deze beweging te verklaren. Om te voorkomen dat de planeten in de zon zouden storten ten gevolge van de zwaartekracht, moesten ze wel in een baan rondom de zon draaien.