In hoeverre is het licht van de maan verschillend met dat van de zon?

Maanlicht is natuurlijk gereflecteerd zonlicht, zover ben ik wel. Maar kun je bijv. theoretisch ook verbranden in de maneschijn? Praktisch gezien zal dat natuurlijk niet kunnen vermoed ik omdat de intensiteit veels te laag is, maar zit er bijv. wel uv-stralen en infrarood in maanlicht?

En wat is bijv. de temperatuur van maanlicht tov zonlicht?

8 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Maanlicht is zonlicht dat door het ruwe oppervlak van de maan diffuus gereflecteerd wordt. Het meeste zonlicht wordt echter geabsorbeerd; slechts 7% wordt gereflecteerd en de maan is dus eigenlijk zo donker als asfalt. Dit percentage is afhankelijk van de samenstelling van de bodem: in de maria (zeeën) wordt bijvoorbeeld maar 4% gereflecteerd en die gebieden zien er daarom relatief donker uit.
Net als ieder voorwerp waarop licht valt heeft de maan een kleur. Dat betekent dat selectief van de ene golflengte wat meer weerkaatst wordt en wat minder geabsorbeerd dan van de andere. Bepaalde materialen veroorzaken ook absorptielijnen en een ruw oppervlak kan bovendien polarisatie veroorzaken. Maar die twee verschijnselen spelen bij de maan geen grote rol. Als we absorptielijnen in het maanlicht meten dan waren die al aanwezig in het opvallende zonlicht of worden ze veroorzaakt door de aardse atmosfeer.
Ook van de onzichtbare delen van het zonnespectrum in het infrarood en ultraviolet worden delen gereflecteerd, maar de intensiteit is laag. Daarbovenop straalt de maan wel degelijk zelf infraroodstraling uit vanwege z'n temperatuur. In het verre infrarood is dit zelfs de dominante component maar in het nabije infrarood wordt het volledig overstemd door de gereflecteerde zonnestraling.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik neem aan dat er op de maan ook sprake is van fluorescentie. Dus die 7% reflectie is dat allemaal 'gefluoriseerd' licht of zijn er ook stralen die echt onveranderd gereflecteerd worden?
WimNobel
8 jaar geleden
Van fluorescentie op de maan heb ik nog nooit gehoord. Het zonlicht wordt "gewoon" gereflecteerd, zoals ieder voorwerp met een ruw oppervlak dat doet. Daarbij verandert de golflengte van het licht niet. Ook is er geen sprake is van een specifieke kleur of golflengte die beter wordt gereflecteerd dan de andere: de maan is grijs. Als we kleur zien komt dat vooral doordat de aardse atmosfeer bepaalde golflengtes beter doorlaat dan andere.
erotisi
8 jaar geleden
misschien is fluorescentie niet het juiste woord maar ik bedoelde meer: "(Als de temperatuur op aarde constant is, betekent dit dat de stralingsbalans neutraal moet zijn.)Dat wil zeggen dat de inkomende kortgolvige zonnestraling de aarde weer verlaat als uitgaande langgolvige aardse straling" https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonlicht
WimNobel
8 jaar geleden
Dat is juist, en het geldt voor de maan net zo goed als voor de aarde. Alleen heeft de maan geen atmosfeer en reageert daardoor veel sneller en sterker op het verschijnen en verdwijnen van zonlicht. We hebben het dan over een tijdschaal van enkele minuten, en een bereik van 260° tegenover uren en een bereik van maximaal 30° voor de aarde. Zowel de aarde als de maan zenden op grond van hun temperatuur infraroodstraling uit. Die fluctueert bij de maan dus ook sterker dan bij de aarde.
Met fluorescentie heeft dit alles niets te maken. Dat is een verschijnsel dat bij sommige mineralen optreedt en waarbij zichtbaar licht wordt uitgezonden nadat het met UV is aangestraald. Maar dan hebben we het over een tijdschaal van microseconden. Fluorescerende mineralen worden hier en daar op aarde gevonden en zijn te bewonderen in het Teylers museum in Haarlem. Of ze ook op de maan voorkomen weet ik niet maar ze zullen zeker geen meetbare bijdrage leveren aan het maanlicht.
erotisi
8 jaar geleden
Maar is er wel een vergelijking mogelijk tussen de omvorming van de (absorberende?) korte golf naar een (emitterende?) lange golf zonlicht en de eigenlijk fluorescentie?
Maw hoe wordt kort zonlicht gemaakt tot lang zonlicht? Is daar dus ook niet sprake van dat een (aardse) elektron een hoog-energetisch foton (uv-zonlicht) absorbeert en daardoor in een aangeslagen toestand belandt en vervolgens terugvalt naar de grondtoestand onder uitzending van een foton van lagere energie (langere golflengte;infrarood)? Zo nee hoe werkt het dan wel? Zo ja, waarom heet het dan geen fluorescentie?
WimNobel
8 jaar geleden
Nee het zijn echt twee verschillende dingen. Absorptie door een elektron gebeurt op specifieke golflengten, nl. die die het verschil in energie tussen twee oribitalen vertegenwoordigt. Emissie volgt dan doorgaans op dezelfde golflengte, maar in een andere richting, waardoor we effectief verstrooiing krijgen. Als de absorptie meerdere niveaus omvat bijv. 1->3 en dan emissie 3->2 en 2->1, dan kan de absorptie in UV zijn en de emissie in visueel en dan hebben we fluorescentie.
Absoptie door moleculen van gesteente (zoals op de maan en op aarde) en van gassen (zoals op de aarde en in de ruimte) en van vloeistoffen (zoals op aarde) veroorzaken een trilling (in vaste stof) of een beweging (in vloeistof of gas) van de moleculen. Dit is een thermische beweging en is uitsluitend afhankelijk van de temperatuur en heeft niets met elektonenschillen te maken. De straling die de thermische moleculen uitzenden is niet een onmiddellijke reactie op ingevangen zonlicht door een bepaald molecuul. Het is ook niet bij een bepaalde golflengte, maar verspreid over het spectrum (continuumstraling). De piek van de stralingskromme is afhankelijk van de temperatuur en ligt voor de aarde en de maan in het infrarood. Daarbij aangetekend dat de temperatuur, en dus de golflengte waarbij deze piek valt, voor de maan veel sterker schommelt dan voor de aarde.

Andere antwoorden (1)

Maanlicht bestaat, net als zonlicht, uit fotonen dus in zoverre is het gelijk.

De zon gedraagt zich praktisch gezien als een zwarte straler van circa 5.777 graden Kelvin. De maan komt hier nog niet bij in de buurt. Dit betekent dat de intensiteit van het maanlicht minder en de golflengtes van maanlicht gemiddeld langer zijn dan die de zon uitstraalt. Hoewel de maan ook het volledige spectrum uitzend/weerkaatst zit de piek dus ergens anders en is verbranden, hoewel misschien niet onmogelijk, onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Waardoor krijgen ze een langere golflengte? En geldt dat voor alle stralen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze krijgen geen langere golflengte. Langere golflengtes worden meer (of beter) weerkaatst waardoor de verdeling van de golflengtes van wat er van de maan wordt weerkaatst anders is dan wat de zon uitzendt.