Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn haast alle/veel planeten vernoemd naar vroegere Goden, en de zon niet? Waarom is Helios wel vertaalt, en Mars enzo niet?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mars is ook een god hoor. Van de oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelt hij dat helios vertaald is naar de naam van 1 van onze planeten en mars niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De zon heeft meerdere namen waarvan Zon een is. Wij hebben in onze taal veel woorden van de oude grieken overgenomen. Gezien de westerse dominantie op het gebied van astronomie is het niet vreemd dat wij namen uit het grieks en latijn gebruiken voor o.a. de planeten. De naam Zon of Sol komt van Deus Sol Invictus (onoverwinnelijke zonnegod) uit de tijd van het late Romeinse Rijk. We hebben voor het element helium wel de griekse zonnegod Helios gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk omdat de zon geen planeet is maar een ster. Als je s'avonds naar de lucht kijkt naar de sterren, is het moeilijk voor te stellen dat die sterren eigenlijk ook zijn zoals onze zon, maar het is wel zo. Ik denk dat het daarmee te maken heeft?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de zon (en de maan) al benoemd was voordat de goden werden uitgevonden.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Omdat de zon God is..
Kijk maar eens de film Zeitgeist.. erg indrukwekkend
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in Zeitgeist wort het goed uitgelegd!!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding