Dat glinsteren noem je met een duur woord 'atmosferische scintillatie'.

Scintillatie ("lichtflits") is een begrip in verschillende wetenschappen, dat refereert aan bijzonder effecten die ontstaan rond de afbuiging, reflectie of refractie van licht.

Scintillatie in de astronomie (ook bekend als atmosferische scintillatie) is het fonkelen van de sterren dat wordt veroorzaakt door de dampkring van de Aarde.

Luchtdeeltjes zijn constant in beweging door temperatuurverschillen. Hierdoor lijkt op een warme dag bijvoorbeeld de horizon te trillen.

Als een ster lager staat, is de weg die zijn licht door de dampkring aflegt langer. Een ster die erg laag staat, lijkt daarom veel meer te trillen dan een ster die in het zenit staat. Doordat planeten niet puntvormig zijn, hebben zij een minder duidelijke scintillatie.

Hier nog een verduidelijkende citatie:
"Alle sterren scintilleren ("fonkelen"), niet alleen Sirius. Bij een ster als Sirius valt het veel meer op omdat die zo helder is, en ook omdat Sirius zeker in deze tijd van het jaar vrij laag aan de hemel staat. Daarmee wordt ook de verklaring duidelijk: het licht van de ster reist door de dampkring, en wel met een langere weg naarmate de ster lager staat. De dampkring bestaat uit "bellen" lucht die allemaal een iets andere temperatuur hebben en in voortdurende beweging zijn.Het licht van de ster bereikt ons oog daardoor langs een telkens iets andere weg door de dampkring. Daardoor lijkt het sterbeeld voortdurend heen en weer te springen (scintilleren). Ook kunnen die luchtbellen als prisma's werken, en zo de verschillende kleuren produceren die
een scintillerende heldere ster kan vertonen. Bij de meeste sterren zie je dat niet omdat hun licht niet helder genoeg is om de kleurgevoelige elementen van het netvlies te activeren"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De zon is ook een ster en die geeft ook licht. De sterren geeft dus licht af net zoals de zon wat wij zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is geen antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel antwoord op de vraag, want ze zenden toch licht uit? en er valt niet altijd precies evenveel per ster op je netvlies daarom glinsteren ze wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In geen duizend jaar een antwoord op deze vraag. Gaat om de flikkering.
Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. Bij de meeste sterren is de druk en temperatuur van de inwendige gasconcentratie zo hoog dat er kernfusiereacties plaatsvinden. Daarbij worden enorme hoeveelheden energie geproduceerd die door de ster worden uitgezonden in verschillende golflengten. De belangrijkste golflengte is waarschijnlijk de spectrale band van het zichtbare licht. Ook de eindstadia van sterren, de witte dwergen en neutronensterren, waarin de kernfusie tot een einde is gekomen, worden tot de sterren gerekend.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De glinstering is alleen te zien daar het licht door de aardse dampkring gaat. In het heelal zijn het gewoon statische lichtpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door lichtbreking op de aarde
Trouwens de sterren die op een bepaalde plaats aan de horizon schijnen te staan. Staan daar niet! (redelijke afwijking )
Dat komt ook door de breking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterren zijn objecten zoals onze zon; ze stralen licht uit door interne verbranding (feitelijk kernfusie). Door wisselende fluctuaties in de dampkring wordt de sterkte van het invallende licht meer of minder gedempt; dat veroorzaakt het twinkelen van sterren.