Als het heelal uitdijd hoe kan dan de andromeda nevel in botsing komen met de melkweg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het heelal *als geheel* dijt uit. Wat er daarbinnen op kleinere schaal gebeurt, staat daar los van.

Vergelijk het met wat er zou gebeuren als de aarde langzaam zou opzwellen. Als jij en ik dan stilstaan, neemt de afstand tussen ons geleidelijk toe, doordat de aarde aan het opzwellen is. Maar als jij en ik naar elkaar toe lopen, komen we - ondanks het opzwellen van de aarde - dichter bij elkaar.

Althans, zolang wij sneller lopen dan de aarde opzwelt.

Met ons en de Andromedanevel is het net zoiets. Het heelal dijt uit. Als onze Melkweg en de Andromedanevel stil zouden staan, zou de afstand tussen ons en Andromeda gelijdelijk toenemen, net als de afstand tussen jou en mij op de opzwellende aarde. Maar omdat Andromeda een flinke snelheid in onze richting heeft, neemt de afstand tussen ons en Andromeda af, net als de afstand tussen jou en mij op de opzwellende aarde als wij naar elkaar toelopen.

Cryofiel
8 jaar geleden
rose
8 jaar geleden
Anders zouden dingen nooit op elkaar kunnen botsen...