Hoe lang doet de aarde erover om 360 graden rond te draaien?

( draaien rond zijn eigen as)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat iedereen denkt is het antwoord hierop niet 24 uur of 1 dag. Dat is de tijd die het duurt totdat de zon weer op dezelfde lengtegraad staat. Ten opzichte van de sterren (zeg maar de rest van het heelal) is het 23 uur, 56 minuten en 4 seconden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rond zijn eigen as, of rond de zon?

Tussen beiden zit een behoorlijk tijdsverschil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Aarde draait om de Zon in dezelfde tijd dat ze 366,26 maal om haar eigen as draait.

Dus rond z'n as: 1 dag
om de zon: 1 jaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Strikvraag, het is inderdaad iets minder dan 24 uur.
Dit komt omdat de beweging van de aarde rond de zon onze dag iets verlengt (met 1/365ste van 24 uur = ongeveer 4 minuten) ten opzichte van de siderische dag. Zie ook de uitleg op wikipedia:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het doet 365 dagen en 6 uur om rond de zon te draaien. dankzij die 6 uur hebben we om de vier jaar een schrikkeljaar van 366 dagen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
De vraag gaat over draaien om eigen as.