Als zou de aarde sneller gaan om de zon krijg je kortere zomers en winters en lentes en herfts dus ook kortere jaren

Als zou de aarde langzamer gaan om de zon krijg je langere seizoenen en een langer jaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, bedenkt wel dat 1 rondje om de zon alle seizoenen bevat dus hoe sneller omde zon hoe sneller de seizoenen voorbij gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee viridiflavus, want een jaar is de tijd waarin de aarde 1 rondje om de zon aflegt en als de aarde sneller gaat duurt dat korter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als de aarde sneller draait moet zijn baan groter worden anders vliegt hij er uit en wordf de baan dus langer en gaan de jaren langer duren en worden de seizoenen dus langer en omdat het verder van de zon is zullen de temperaturen dalen. Langzamer geeft het omgekeerde effect. Dus Viridiflavus heeft gewoon gelijk. -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou best kunnen, mullog, maar wordt die langere baan dan niet gecompenseerd door de hogere snelheid zodat een jaar toch korter (of misschien even lang) duurt?
Denk aan de ouderwetse emmer met water die je rond zwaait. Het water blijft onder in de emmer zitten door de middelpuntvliedende kracht.
De enige reden dat de emmer met water niet weg vliegt is de tegenkracht die jij met je arm uitoefent.

Hoe harder je draait, hoe harder het water in de emmer gedrukt wordt hoe meer kracht je arm uit moet oefenen.

In de ruimte is er geen arm die de planeten vast houdt. Daar wordt die rol door de zwaartekracht gespeeld. De zwaartekracht van de zon om precies te zijn.

Zwaartekracht wordt zwakker naarmate we verder van de massa van de zon vandaan gaan.

Op dit moment is de zwaartekracht van de zon precies goed om de aarde mooi in zijn baan te houden. De krachten zijn in evenwicht.

Wanneer de aarde zou versnellen, dan wordt daardoor de kracht die haar naar buiten drukt groter. Net zoals het water harder in de emmer wordt gedrukt. Ze zal daardoor verder van de zon vandaan komen te staan, waar de zwaartekracht van de zon minder sterk is. Hierdoor zal ze nog verder van de zon komen te staan. Uiteindelijk zal de aarde in een spiraalvorm steeds verder van de zon komen.

Andersom, wanneer de aarde haar omloop om de zon zou vertragen, dan zou ze naar binnen, richting zon gaan vallen. Daar is de zwaartekracht van de zon weer sterker waardoor de aarde weer meer richting zon zou vallen. Ook hier ontstaat dus een spiraalvorm, maar dan naar binnen toe.

Dat de krachten in evenwicht zijn is dus wel een fijn gegeven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi uitgelegd. Ik geloof dat ik het zelfs een beetje begin te snappen hierdoor. Maar wat ik nog niet snap: Stel nu dat de aarde een beetje sneller om de zon gaat draaien. Oke, dan gaat hij wat verder weg staan van de zon. Maar waarom zou er dan niet opnieuw een evenwicht ontstaan? (tenminste als de aarde niet steeds sneller gaat draaien, maar alleen een versnelling doormaakt en daarna constant op die versnelling blijft).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zou een nieuw evenwicht ontstaan als de aantrekkeing door de zon in die wijdere baan sterker zou zijn. Dat is niet zo: bij een grotere afstand is de kracht juist zwakker.
Dus de aarde zou alleen maar nóg sneller worden weggeslingerd.
tinus1969
9 jaar geleden
Er ontstaat wel een nieuw evenwicht; dit is precies de manier waarop ruimteschepen (zoals de Space Shuttle) naar hogere of lagere banen om de aarde kunnen gaan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Viridflavus; Daarom blijft de aarde ook op zn plek. Als er wel een kracht zou zijn, zou de aarde sneller bewegen en daardoor op grotere afstand van de zon komen te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is wel een andere kracht, dat is de snelheid die onze aarde gewoon heeft, de snelheid waarmee de aarde in het zonnestelsel is gekomen. Als die er niet was, dan zouden wij recht op de zon afgaan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Viridiflavus; er is wel een versnelling. Die versnelling heeft als netto-effect dat de aarde een (min of meer) cirkelvormige baan aflegt, ipv een rechte lijn.
Dan zou de afstand tot de zon ook af- of toenemen, hoe verder weg hoe langer een dag duurt . De lichtopbrengst zou ook veranderen en daarmee de gemiddelde temperatuur en het klimaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"hoe verder weg hoe langer een dag duurt" Ik denk dat je "jaar" bedoeld, i.p.v. "dag"