Als je een uurtje hebt, raad ik je de film hieronder aan.

Antwoord; Ja, zover je een driedimensionaal object geometrisch plat kunt noemen, lijkt het universum plat. In tegenstelling tot de bol of zadelvorm die anders tot de mogelijkheden behoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt eraan welke waarde van Omega je gebruikt.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ben jij plat?

Jij leeft binnen het universum. Als jij niet plat bent, kan het universum dat ook niet zijn, anders zou je er niet in passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is onzin argumentatie: het universum is i,d,d, flat, volgens de meerderheid, en dat heeft allen maar te maken mer de verdeling van de materie in het universum. Men heeft kunnen vaststellen, dat het universum alle kanten op even dicht bezaaid is. Daarbinnen blijven alle andere dimensies gewoon aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de vraag, gezien de simpliciteit, geïnterpreteerd als 'plat' in de traditionele Euclidische zin. In dit zin is het Universum niet plat (tweedimensionaal), maar driedimensionaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zijn minst dan nog 4 dimensionaal.
Je kunt natuurlijk niet Euclidisch rederneren over dit onderwerp. Maar de vraag is zo algemeen, dat in principe ieder antwoord onzin is. Je hebt je best gedaan
De verschillende universa liggen naast elkaar als snedes brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een versie is, dat het eruit ziet als een doughnut, dus met een 'holte' in het midden, dat er meerdere universa naast elkaar zijn, en dat een botsing (als van twee zeepbellen) van twee universa de oerknal is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant idee.
Het universum is niet plat maar ook niet bol. Je kunt je geen vorm indenken omdat het universum meerdere dimensies heeft waarbij de tijd in de ene uithoek langer kan duren dan in de andere uithoek. Als een propje verfrommeld papier. Ook afstand is in het universum onbegrijpelijk:

Er bestaan namelijk wormholes, dat is een soort 3d tunnel die twee ruimtedelen met elkaar verbindt. Om dit simpel voor te stellen:

Teken twee stippen op een vel papier met twintig cm tussenruimte. Stel de stippen twee sterren zijn met een afstand van 20 lichtjaar (1 lichtjaar is de afstand die het licht per jaar reist, dus ong. 300.000 kilometer per seconde en dat een jaar lang) Het duurt dus twintig jaar om met de snelheid van het licht van de ene ster naar de andere te reizen. Vouw nu het papiertje met de twee punten tegen elkaar aan. Nu is de afstand tussen de puntjes ineens 1 millimeter en zou je er bijvoorbeeld nog maar een paar uurtjes over doen met de lichtsnelheid.

Het heelal is dus eigenlijk te ingewikkeld om je als mens voor te stellen omdat wij meerdere dimensies niet kunnen bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flat heeft te maken met de verdeling van de materie over het tijd ruimte continuüm