Hoe komt de aarde aan meer water dan andere aardse planeten?

Het voorkomen van grote hoeveelheden vloeibaar water aan het aardoppervlak maakt de Aarde uniek en onderscheidt haar van andere planeten. Vanwege dit feit wordt de Aarde wel de "blauwe planeet" genoemd. Tot nog toe zijn geen andere hemellichamen bekend waar water aan het oppervlak in grote hoeveelheden voorkomt. (zie bron)

Meestal wordt veronderstelt dat het water op aarde kwam door uitdamping van magma en inslagen van asteroïden etc.
Toch lijken de meeste aardse planeten veel minder water te hebben. Hadden die dan geen magma en of inslagen of komt het doordat de aarde een magneetveld heeft?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_%28planeet%29#Water

8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Binnen ons zonnestelsel zijn bekende aardse planeten Mercurius, Venus, Aarde en Mars; ook de dwergplaneten Pluto, Ceres en Eris, de Maan en de andere manen worden hier soms onder gerekend. Buiten ons zonnestelsel hebben we nauwelijks aardse planeten ontdekt, althans te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Binnen ons zonnestelsel is de oorzaak van zo weinig water bekend: doordat deze planeten bij hun ontstaan dicht bij de Zon stonden verdampten de vluchtige stoffen grotendeels en bleef er een steenachtig oppervlak over.
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar de vraag is nu net waarom de aarde juist wel water heeft? Waarom verdampte het niet op aarde?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door de afstand van de aarde tot de zon, vermoedelijk in combinatie met een dampkring. Door die factoren kan uitgegast water vloeibaar blijven en niet richting de ruimte verdampen. Dat laatste zal overigens in de eerste plaats door de zwaartekracht worden tegengegaan.