Kunnen er door magnetische krachten ook ellipsen ontstaan? Zo nee, hoe kan dat?

Kepler ontdekte de elliptische banen die planeten maken. Nu was hij niet op de hoogte van zwaartekracht, dus ging hij uit van de magnetische kracht. Deze kracht was volgens hem niet in staat om elliptische banen te krijgen. Maar hoe kan dat?

In de tijd van Kepler was er geen kennis van elekromagnetisme. Al zijn aannames kun je als pure speculatie beschouwen.

Nee dat kan niet, althans als je aanneemt dat er geen magnetische monopolen bestaan. Om twee objecten Kepler-achtige banen om elkaar te laten beschrijven heb je een krachtveld nodig met een centraal punt waar zich de "lading" bevindt. Voor zwaartekracht is die "lading" de massa (altijd positief), voor elektrische velden is dat de elektrische lading (positief of negatief). Je kunt dus wel een elektron om een positieve kern laten cirkelen, zij het dat je dan wel op allerlei kwantummechanische problemen stuit. Maar er is geen object met een netto magnetische "lading". Als we een losse noord- of zuidpool zouden hebben dan zouden we die voor zo'n elliptische baan kunnen gebruiken. Maar magnetische monopolen zijn nooit ontdekt. Er is echter geen theoretisch bewijs dat ze niet kunnen bestaan. Volgens sommige theorieen moeten ze bij de oerknal wel gevormd zijn.
WimNobel