wat is droog ijs?

ik heb van verschillende kanten al een paar keer de term 'droog ijs' voorbij zien komen.
wat is dit nu precies?

(het staat bij Ruimtevaart&sterrenkunde omdat ik het elke keer heb gehoord in verband met iets in de ruimte)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Even op Wikipedia kijken doet wonderen (meestal)!

Droogijs of koolzuursneeuw is de vaste vorm van koolstofdioxide of CO2. Droogijs wordt vooral gebruikt om te koelen. Het wordt eveneens in de theatertechniek gebruikt om een laaghangende nevel te maken. Met een normale rookmachine komt de nevel verder omhoog dan met droogijs.

De koelcapaciteit van droogijs is meer dan 3 maal hoger dan die van waterijs. Droogijs is dan ook met name geschikt voor plaatsen waar geen energiebron beschikbaar is om lage temperaturen te bereiken. Ook wordt hiervan gebruikgemaakt door de fanatieke computer koelers. Zo worden nog lagere temperaturen gehaald.

Droogijs heeft als voordeel dat het van een vaste vorm direct over gaat in gasvorm (sublimatie) onder de standaarddruk. Hierdoor onttrekt het meer warmte aan de omgeving dan wanneer het zou smelten.

Het sublimatiepunt van droogijs ligt op ongeveer 195 kelvin (-78 graden celsius).

Toegevoegd na 46 seconden:
"Bevroren koolstofdioxide dat vaak gebruikt wordt als koelmiddel. Bv. in aceton. Zie koolstofdioxide '"
[Bron 2]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou ja, daar is bijna niks meer aan toe te voegen. Ik kan alleen nog zeggen, ik heb er mee gewerkt, is echt heel grappig, zo'n blok ziet eruit als een ijsklont maar hij smelt dus inderdaad niet (zie de uitleg in het vorige antwoord).

Dat verklaart ook de naam, als je een blok van dit spul neerlegt eindig je niet met een plas water zoals bij gewoon ijs, je eindigt met niks!!

een waarschuwing, NOOIT met blote handen aanraken want gewoon ijs is meestal -5 tot maximaal -18 graden (uit je vriezer) en daar voel je je vingers al aankleven, dit spul is bijna -80 graden. Dat geeft vreselijke brandwonden!!!