ik heb gehoord over de asteroïde apophis scheert het object net langs de aarde of komt het in botsing met ons?

ik hoorde dat dit zou moeten gebeuren rond 2026 of 2036?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

(99942) Apophis, voorheen 2004 MN4 genoemd, is een aardscheerder die eind 2004 verontrusting veroorzaakte. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0. Momenteel gaat de NASA er van uit dat de kans op een inslag 1 op 250.000 bedraagt.

Volgens eerdere berekeningen zou het object op vrijdag 13 april 2029 de aarde zo dicht passeren dat het met een schijnbare magnitude van 3,3 met het blote oog zichtbaar zou zijn in Europa, Afrika en West-Azië. Er zijn geen andere objecten bekend waarvoor dit het geval is geweest. Deze passage in 2029 zou een 1 op de Schaal van Torino scoren. Dit door de kleine kans op inslag volgens de laatste berekeningen voor 2029, 2035, 2036, 2037 en 2049. Echter door de dichte benadering van de aarde kan de baan aanzienlijk gewijzigd worden, waardoor de toekomstige inslagkansen pas na die gebeurtenis berekend kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kans dat deze asteroïde de aarde in 2029 raakt zou 2,7% zijn volgens mensen die daar mee bezig zijn, later werd gezegd dat de kans dat dit in in 2029 zou gebeuren er niet was. Er bestaat wel een kans dat hij vlak langs de aarde hen komt in dat jaar.

andere voorspellingen duiden op een impact in het jaar 2036.