Kunnen sterren ( zonnen ) op elkaar botsen?

Zo ja, welke scenario's kunnen zich dan afspelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Reddie
10 jaar geleden
@CaatPeeters, Alle elementen zwaarder dan ijzer worden gevormd in een supernova en niet door botsende neutronensterren. En goud is geen bijzonder element onder de elementen.

Antwoorden (1)

Vroeger dacht men dat de kans dat 2 sterren zouden botsen, nihil was. Tegenwoordig is men erachter dat er wel degelijk vaker botsingen voorkomen in clusters sterren met een grote dichtheid. Dit ontdekten ze door te kijken naar bolvormige sterrenhopen waarvan ze wisten dat deze ongeveer zou oud waren als het universum. Ze zagen hierin namelijk ook blauwe, jonge sterren. Aangezien het gas in deze sterrenhopen al lang verbruikt was, leek het dus onmogelijk dat er jonge, pas gevormde sterren aanwezig zouden zijn. Door metingen van de Hubble Space Telescope is men erachter gekomen dat deze sterren (in het Engels heten ze ‘blue stragglers’) in feite 2 gecombineerde oude sterren zijn, die zijn samengesmolten tot 1 ster. Astronomen denken dat dit in bolvormige sterrenhopen in onze Melkweg eens in de tienduizend jaar gebeurd.

Er zijn ook nog 2 andere scenario’s denkbaar. Als een witte dwerg zou botsen met een ster zoals de zon leidt dit ertoe dat de ‘gewone’ ster volledig verwoest wordt, terwijl de witte dwerg geen schade ondervindt. Dit komt doordat de witte dwerg een dichtheid heeft die een miljoen keer groter is dan die van de andere ster.
Als een rode reus botst met een witte dwerg dan zal de witte dwerg de atmosfeer van de rode reus ‘afpellen’, zodat de kern daarin wordt blootgelegd.