Naar welke kant moet ik kijken om de melkweg te zien?

Ik ga op de nacht van 13 augustus vliegen vanuit Miami (Florida, VS) richting Amsterdam. Ik ben van plan om naar buiten te kijken om te zien of de melkweg zichtbaar is. Ik heb alle voorbereidingen getroffen (wat voor maan, hoe ik het zie etc.), het enige waar ik mee zit is welke kant ik moet kijken (een windrichting bijvoorbeeld). Ik heb er zelf geprobeerd om over na te denken maar kom er zelf niet echt uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwacht er niet te veel van. Ik persoonlijk vind de nachthemel vanuit een vliegtuig weinig spectaculair.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beste plaatst om de melkweg te zien is de aarde wanneer het aardedonker is en er nergens een lichtbron te bespeuren is.De melkweg omspant de hemelboog, dus lang hoef je niet te zoeken. Bij helder(onbewolkt weer en duisternis zie je de melkweg onopstotelijk.
In een vliegtuig wordt het zien van de melkweg op allerlei wijzen nagenoeg onmogelijk gemaakt. Bederf er dus je vakantie niet mee.

Het beste antwoord

Ik heb met een sterrenschijf en een globe uitgevogeld waar je de Melkweg vanuit het vliegtuig zou kunnen zien. In deze tijd van het jaar ligt de Melkweg helaas parallel aan en vrijwel recht boven de vliegroute, dus ik verwacht dat je hem onderweg niet zult kunnen zien, en dan maakt het niet uit of je links of rechts zit.
Theoretisch zou je onder de enigszins schuin geplaatste ‘dakramen’ op het bovendek van een 747 of A380 nog enige kans maken om bijna recht omhoog te kijken, maar dan moeten ze wel de cabineverlichting zowat uitschakelen en daarbij moet jij op je rug met je hoofd onder een raampje liggen ...

Wat de ‘vallende sterren’ (Perseïden) dezer dagen betreft: die zullen wellicht af en toe te zien zijn, en dat kan dan zowel aan de linker- als aan de rechterzijde zijn, want ze komen min of meer van voor naar achteren langs. Als je rechts zit heb je waarschijnlijk wel minder lang ‘last’ van de late avondschemering in het eerste deel van de vlucht.

Het tijdstip van het maximum van deze ‘sterrenregen’ wordt verwacht rond 08 uur Nederlandse tijd in de ochtend van 13 augustus. Dan is het hier allang licht, dus het echte (verwachte) maximum zal voor ons niet zichtbaar zijn, maar in Florida is het dan pas 02 uur in de nacht van 12 op 13 augustus.
En het punt waar ze allemaal vandaan lijken te komen (de zgn. radiant, in het naamgevende sterrenbeeld Perseus) ligt tegen die tijd bij ons recht boven Nederland.

Ik verwacht daarom dat je dat maximum vanuit Florida al duidelijk boven de noordoostelijke horizon zult kunnen zien (want dan kijk je naar het sterrenbeeld Perseus). Dat dan de zon in Nederland al boven de horizon is, zal je in Florida nog niet hinderen. Dus in dit opzicht hoop ik voor jou dat je pas op de 13e ’s avonds vertrekt.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Je zou de vliegroute moeten bekijken. Vliegtuigen vliegen grootcirkels, geen kleincirkels. Dat betekent dat je, van Miami naar Amsterdam vliegend, redelijk dicht in de buurt van de Noordpool zult komen. Op de kaart lijkt dat een enorme omweg, in werkelijkheid is het de kortste route. De precieze route hangt natuurlijk ook af van de straalstroom op dat moment. Hoe dan ook, je zult noordelijker komen dan zowel Miami als Amsterdam. De Melkweg bevindt zich dan aan stuurboordzijde. Maar of je die zult kunnen zien? Het moet dan echt verdraaid donker zijn in het vliegtuig, mensen moeten ook hun leeslampjes en hun telefoons/tablets uitzetten, en dat moet minimaal vijf minuten duren voordat jouw ogen zich hebben aangepast aan de duisternis.
Bordensteker
8 jaar geleden
Zoals ik al schreef, heb ik mijn antwoord opgesteld met behulp van een sterrenschijf en een globe. Gewoon een aardbol. En een touwtje. En op grond van die methode heb ik een licht teleurstellende mededeling voor je: de grootcirkelroute komt niet noordelijker dan onze Nederlandse waddeneilanden. Het meest noordelijke gedeelte, dus de kortste afstand tot de Noordpool, ligt boven de westkust van Ierland, pakweg 53 graden 30 minuten noorderbreedte en tien graden westerlengte. Daarna gaat die grootcirkel (naar ons toe) geleidelijk iets zuidelijker, zodat-ie zuid van Dublin langs gaat en zo bij Amsterdam uitkomt.
Hier een bovenaanzicht van de grootcirkel Miami-Amsterdam, gezien vanaf een punt recht boven Dublin: http://www.gcmap.com/mapui?P=mia-ams&MS=wls&MP=o&MC=dub&DU=mi Afhankelijk van de drukte in de lucht en vooral de ligging van de lagedrukgebieden boven de Atlantische Oceaan kan de route hier nog wel wat van afwijken, mede omdat de verkeersleiding vluchten in de west-oost drukte ’s nachts boven de Atlantische Oceaan vaak hetzij over Londen, hetzij over Liverpool laat komen zodat ze aansluiten op de vaste routes tussen het westen van Ierland resp. Engeland en de aanvoerroutes naar Schiphol. Als ik mijn Amsterdamse sterrenschijf instel op vier uur Nederlandse zomertijd in de ochtend van 14 augustus, dan loopt de Melkweg ongeveer van een punt dik tien graden noordelijk van het zenit naar de westelijke horizon ongeveer tien graden zuidelijk van pal west. Van Amsterdam uit gezien is dat in mijn ogen om en nabij recht boven de te verwachten vliegroute. De meeste transatlantische vluchten komen hier in de vroege ochtend aan.
Ik ging er daarom van uit dat het niet doenlijk is om onderweg iets van de Melkweg te zien. Wat toch al lastig is, zoals mullog opmerkt. Maar je zet me wel aan het denken zo. Als ik de sterrenschijf nou eens verdraai naar een vier uren later tijdstip in de ochtend, dan is het hier allang licht, maar boven de oceaan nog niet. Dán komt de Melkweg gunstiger te liggen ten opzichte van de vliegroute. Op die manier kijkend, vanuit een vliegtuig dat hier pas in het tweede deel van de ochtend aankomt, zou het het beste zijn om aan de rechterkant van de romp te zitten en de hemel schuin naar voren af te speuren. En anders heb je links ook nog wel een kans, maar daar zul je op vlieghoogte wel een groot deel van de tijd de schemering blijven zien in het noorden. Eerst de avondschemering, en later de ochtendschemering links vooruit.