Naar welke kant moet ik kijken om de melkweg te zien?

Ik ga op de nacht van 13 augustus vliegen vanuit Miami (Florida, VS) richting Amsterdam. Ik ben van plan om naar buiten te kijken om te zien of de melkweg zichtbaar is. Ik heb alle voorbereidingen getroffen (wat voor maan, hoe ik het zie etc.), het enige waar ik mee zit is welke kant ik moet kijken (een windrichting bijvoorbeeld). Ik heb er zelf geprobeerd om over na te denken maar kom er zelf niet echt uit.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb met een sterrenschijf en een globe uitgevogeld waar je de Melkweg vanuit het vliegtuig zou kunnen zien. In deze tijd van het jaar ligt de Melkweg helaas parallel aan en vrijwel recht boven de vliegroute, dus ik verwacht dat je hem onderweg niet zult kunnen zien, en dan maakt het niet uit of je links of rechts zit. Theoretisch zou je onder de enigszins schuin geplaatste ‘dakramen’ op het bovendek van een 747 of A380 nog enige kans maken om bijna recht omhoog te kijken, maar dan moeten ze wel de cabineverlichting zowat uitschakelen en daarbij moet jij op je rug met je hoofd onder een raampje liggen ... Wat de ‘vallende sterren’ (Perseïden) dezer dagen betreft: die zullen wellicht af en toe te zien zijn, en dat kan dan zowel aan de linker- als aan de rechterzijde zijn, want ze komen min of meer van voor naar achteren langs. Als je rechts zit heb je waarschijnlijk wel minder lang ‘last’ van de late avondschemering in het eerste deel van de vlucht. Het tijdstip van het maximum van deze ‘sterrenregen’ wordt verwacht rond 08 uur Nederlandse tijd in de ochtend van 13 augustus. Dan is het hier allang licht, dus het echte (verwachte) maximum zal voor ons niet zichtbaar zijn, maar in Florida is het dan pas 02 uur in de nacht van 12 op 13 augustus. En het punt waar ze allemaal vandaan lijken te komen (de zgn. radiant, in het naamgevende sterrenbeeld Perseus) ligt tegen die tijd bij ons recht boven Nederland. Ik verwacht daarom dat je dat maximum vanuit Florida al duidelijk boven de noordoostelijke horizon zult kunnen zien (want dan kijk je naar het sterrenbeeld Perseus). Dat dan de zon in Nederland al boven de horizon is, zal je in Florida nog niet hinderen. Dus in dit opzicht hoop ik voor jou dat je pas op de 13e ’s avonds vertrekt.

Bronnen:
Maandblad Zenit, juli/augustus 2015, pag. 36

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100