Hoe komt het dat lang periodieke kometen terugkeren naar de zon ?

Zoals Hale - Bopp. Die komeet heeft een enorm lange omloopbaan van 2533 jaar. Dus in ongeveer het jaar 4500 zal de komeet weer zicht baar zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Onze zon is zeer groot en zwaar tov de aarde en heeft daarom een enorm zwaartekachtveld.
Daar heeft onze aarde zijn korte omloopbaan aan te danken.
Niet iedere baan om de zon hoeft rond te zijn.
Hale-Bopp overscheidt de ontsnappingsnelheid van de zon niet en remt dus in zijn ellipsvormige baan steeds verder af als hij zich weer van de zon verwijdert.
Deze strijd tegen de zwaartekracht van de zon verliest hij op den duur, keert weer naar de zon toe en versnelt weer, zodat hij met topsnelheid weer om de zon heenvliegt om er vervolgens weer vandoor te gaan en na de helft van zijn route zijn snelheid verder verliezend, weer richting zon te vliegen.
Dit gaat goed totdat deze komeet die met zijn staart altijd NAAR de zon TOE wijst, langs een ander hemellichaam met een zwaartekracht vliegt wat zijn baan doet veranderen of ergens tegenaan vliegt en hem in zijn geheel vernietigt.
Met wat mazzel komt hij ook volgende keer weer langs de aarde, de ruimte is relatief erg leeg, de kans dat hij wat raakt is niet bijzonde groot.
Vrijwel alles wat een ramkoers op de aarde heeft
aan rond de zon vliegende objecten heeft ons de afgelopen 4.3 miljard jaar wel geraakt, de gevaarlijke jongens zijn er zo langzamerhand grotendeels (hoop ik) wel uitgefilterd.
Het verhaal is simpel, alles wat om de zon vliegt en niet de ontsnappingsnelheid van de zon haalt, komt op den duur weer terug voor de volgende ronde.
Wat je omhoog gooit komt immers om dezelfde reden ook weer naar beneden.
Er is alleen geen atmosfeer die de snelheid afremt.
Die snelheid kan dus evenzogoed enorm oplopen
Met snelheden van boven de 100 000KM/H.
zijn deze projectielen voorzien van een enorme energie.
Als er een van betrekkelijk klein formaat met een dergelijke snelheid ons raakt, zijn de gevolgen vergelijkbaar of erger dan een waterstofbom.
We zijn dus gebaat bij mensen die de hemel afspeuren en bijzonderheden melden.
Veel belangrijke sterrenkundige waarnemingen worden gedaan door "amateurs"
Blijf dus kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat ze in een enorm grote baan om de zon cirkelen. En die baan is niet rond maar elliptisch. Eén keer in de 2500 jaar komt ie even 'hier langs'. Omdat zijn baan bijna loodrecht op die van de planeten staat, is ie het grootste deel van de tijd onzichtbaar voor ons.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het enige waar ik mee zit is dat die komeet enorm ver van de zon af beweegt. Kan die zwakke zwaartekracht dan die komeet toch weer terug trekken ? Het zal wel moeten . Maar als je de baan uit zou tekenen kom je met een zonnetje zo groot als een voetbal toch wel op een paar kilometer afstand ...
AWM
14 jaar geleden
Het is een soort elastiekje. Dat klink gek, maar stel je het volgende eens voor. Ooit is de komeet 'gevangen' door de zon. De baan was zodanig, dat ie met een geweldige snelheid op de zon afvloog, maar er net langs scheerde. De aantrekkingskracht van de zon is zo groot, dat de baan van de komeet meteen daarna wordt afgebogen en erom heen wordt geslingerd. Maar de enorme snelheid blijft. Zo schiet hij weer weg van de zon af, terwijl dezelfde aantrekkingsgracht hem blijft afremmen. Als hij bijna 'stil' staat (t.o.v de zon) vervolgt ie zijn elliptische cirkelbaan richting zon en neemt steeds in snelheid toe. Wordt er weer omheen geslingerd en dan zijn we weer aan begin. En dat gaat dan miljoenen jaren zo door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman Prachtig antwoord en reaktie. Ik blijf hierover verbaasd, net als toen ik naar de hale bopp keek en me verbaasde. Het is toch een schitterend uurwerk die kosmos. Maandagnacht waren er meteoren te zien die van Ex- komeet Phaeton af waren gekruimeld, duizenden jaren geleden. Maar je ziet ze in de atmosfeer oplichten als een uurwerk zo betrouwbaar voorspelbaar.
Periodieke kometen zijn hemellichamen van een paar meter tot enige kilometers die door een onderlinge botsing uit hun baan zijn gedreven en naar de zon vallen. Indien de condities goed zijn komen zijn een baan om de zon en zullen ze regelmatig langs komen. Andere verdwijnen voor eeuwig in het heelal of vliegen zich ter pletter op manen, planeten of natuurlijk de zon.