Als je rontjes om de aarde zweef en je gaat sneller dan het licht. Kan je dan terug gaan in de tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIETS en NIEMAND kan sneller dan het licht (zover ik weet). ALS het al zou kunnen, weet ik niet of je terug in de tijd zo kunnen gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel dicht bij de lichtsnelheid gaat de tijd ( aan boord van je ruimteschip ) wel trager verlopen. De mensen op aarde worden ouder en jouw tijd loopt "achter" . Ook de klokken aan boord gaan trager lopen ( maar daar kan je niets van zien , ze lopen alleen trager vergeleken met die op aarde) .

Het beste antwoord

Stel, je gaat sneller dan het licht (wat al onmogelijk is), en je fysieke vorm blijft in stand (wat daarbij ook weer onmogelijk is, aangezien je door de middelpuntvliedende kracht helemaal vervormd zou raken, je moet namelijk 'bijsturen' om dat rondje om de Aarde te kunnen maken ). je wilt bijvoorbeeld 2 uur rond de Aarde zweven. Dan ga je dus met een snelheid van bijvoorbeeld een miljard kilometer per seconde om de Aarde heen. Met deze snelheid kan je in 2 uur bijna 3 miljoen rondjes maken, wat gelijk staat aan bijna 25 duizend rondjes per seconde. Dit is raar, maar niet zó raar dat het voor het begrijpen nodig is om het ruimte-tijd continuüm te laten vervagen.

De rare dingen gebeuren echter wanneer wij deze reis om de Aarde van jou gaan proberen waar te nemen. Jij gaat namelijk meer dan 3 keer zo snel dan het licht en het licht kan jou dus moeilijk raken. Daarbij wordt het licht, dat er wel in slaagt jou te raken, afgekaatst in een andere richting en op een andere manier dan je zou verwachten.
Denk daarbij aan wat er zou gebeuren als je een voetbal tegen een voorbijrijdende sneltrein zou schoppen: De voetbal zou in dezelfde richting als die van de sneltrein een draaiende beweging gaan maken. Zulk soort onvoorspelbare reacties zal het licht ook krijgen door het weerkaatsen tegen jou, waardoor het haast niet te voorspellen is wat voor effecten het zal geven.
Hierdoor kan ons idee van jouw locatie nooit echt kloppen wanneer je met zo'n grote snelheid om de Aarde heen draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In theorie wel, in de praktijk voorlopig nog niet.
Het is ook niet hopen dat het zou kunnen, want dan zou het heden er heel wat anders uitzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nooit... Je kunt nooit eerder aankomen dan je vertrokken bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als iets van Johan Cruijff :)
Als je zo snel als het licht zou kunnen reizen of nog sneller (allemaal krankzinnige gedachten, want dat kan nooit) gaat de tijd bij jou langzamer. Als je een jaar zou vliegen met 2 keer de lichtsnelheid, en je zou weer terugkeren op aarde, zouden daar slechts zeven maanden zijn verstreken.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
in theorie is het mogelijk om sneller te reizen dan het door gebruik te maken van zwarte materie, maar hoe en wat er gebeurd als je sneller gaat is onbekend. waar schijnlijk ga je terug in de tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat kan nooit....De tijd die geweest is,is ook weg met het licht het universum in,dus dat kan NOOIT meer terug gehaald worden...Die beelden zijn verzonden en keren nooit terug...

Het enige wat zou kunnen lukken met "tijdreizen" wat het uiteindelijk niet egt is..Maar meer tijd overslaan,Is door met de lichtsnelheid te gaan vliegen...rondjes om de aarde...
Als jij dan bv 2 uur vliegt en je land weer,zullen ze hier al maanden verder zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus je kan dan alleen de tijd stil zetten, maar niet terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je ken eigenlijk ook de tijd niet stilzetten...Je zou alleen tijd kunnen ''överslaan"',maar dan kun je oook nooit meer terug