Waar ligt de draai-impuls energie van het zonnestelsel in opgeslagen?

Volgens de wet van behoud van draai-impuls zou deze netto gelijk moeten zijn aan nul. Door de schokgolven van een supernova is het proces van het ontstaan van ons zonnestelsel waarschijnlijk begonnen (hiervoor zweefde de nevel gewoon rond door het heelal), maar waar wordt deze impuls aan afgegeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat ik weet is dat alles draait om zwaartekracht in het heelal, en dat ons zonnestelsel zeer waarschijnlijk draait om een enorm zwart gat. Dat zet ons zonnestelsel in beweging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat klopt :) Maar zou de aarde dan niet op een gegeven moment in de zon belanden? Volgens mij speelt draai-impuls ook een rol; door de wisselwerking tussen zwaartekracht en impuls-moment leggen de planeten een relatief stabiele baan af rond de zon. Maar ik snap dus niet waar dit impuls aan wordt afgegeven. Bij een kanon bijvoorbeeld; als de kogel en het kanon in rust zijn, is de impuls nul. Wordt de kogel afgeschoten, dan ondervindt de kogel een impuls die gelijk is aan snelheid keer massa, en omdat impuls een behouden grootheid is, moet de impuls van het hele kanon inclusief kogel dus nog steeds gelijk zijn aan nul. En dit is ook zo want het kanon schuift een stukje naar achter; in tegengestelde richting dus van de afgeschoten kogel. Het kanon vliegt echter niet met de zelfde snelheid achteruit als dat de kogel vooruit vliegt; dit komt doordat het kanon een veel grotere massa heeft. Hierdoor is de som van het impuls van het kanon en de kogel nog steeds gelijk aan nul. Namelijk; de kogel heeft een grotere snelheid maar een kleinere massa; het kanon heeft juist een grotere massa en een kleinere snelheid. Deze twee heffen elkaar op. hoe zit dat dan bij het ontstaan en de stabiliteit van ons zonnestelsel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ons zonnestelsel is niet stabiel. Over een lange periode gedraagt het zich chaotisch. Alleen leven wij mensen heel veel te kort om dat te zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast haal je hierboven de wet van behoud van impuls door de war met de derde wet van Newton, dat actie gelijk is aan - reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? " de maan valt namelijk wel degelijk naar de aarde! Maar tegelijkertijd beweegt de maan met een flinke snelheid (3600 km/uur) in een richting die precies loodrecht op de valbeweging naar de aarde staat. Terwijl de maan ‘omlaag’ valt, doet hij dus stapjes opzij. Het netto resultaat is dat de maan niet op de aarde ploft, maar net genoeg snelheid heeft om dezelfde afstand tot onze planeet te houden. Iets soortgelijks geldt natuurlijk ook voor de cirkelbeweging van de aarde om de zon." Je moet niet vergeten dat alles om ons heen echt met ontzettende snelheden ronddraait!
Wij draaien ongeveer (als je de baan rond de zon even als cirkel voorstelt voor het gemak) met zo'n 107.000Km/h door het heelal. De snelheden worden nóg groter wanneer je gaat bekijken hoe snel we gaan als je uitzoomt op sterrenstelsel-schaal. Hoop dat je hier iets aan hebt?:)
De draai-impuls energie van het zonnestelsel zit opgeslagen in de draaibeweging van de objecten die binnen het zonnestelsel rondom de zon draaien. Het zit in de beweging van de planeten, asteroïden, kometen, de zon en wat er nog meer is om hun eigen as. Dit hoeft niet gelijk aan nul te zijn, maar als er door interne verandering (bijvoorbeeld een meteoor slaat op aarde neer) de draaisnelheid van een object verandert moet het netto resultaat nul zijn (bij de inslaande meteoor verdwijnt de draaiing en deze wordt overgenomen door de aarde).

Om te begrijpen waar de draaiing vandaan komt moet je een beeld hebben van het ontstaan van het zonnestelsel. Dit ontstond uit een enorme gaswolk die verdichtingen kreeg (of dit door een supernova of onder eigen zwaartekracht werking gebeurde doet niet ter zake). In deze gaswolk bewogen alle deeltje kris kras in willekeurige richtingen door elkaar. Omdat het netto resultaat van alle willekeurige bewegingen samen niet nul zal zijn geweest zullen verdichtingen een langzame rotatie hebben gekregen. Op basis van de wet van behoud van impuls zal de rotatie toenemen naarmate de verdichtingen kleiner werden en uiteindelijk de zon en planeten en andere objecten vormde.

De impuls wordt een klein beetje afgegeven door bijvoorbeeld getijde energie. Die heeft ervoor gezorgd dat de maan een rotatie kreeg die vrijwel precies gelijk oploopt met de tijd waarin hij om de aarde draait waardoor we altijd dezelfde kant zien. Als tegenprestatie is de aardse dag inmiddels met een aantal uren verlengd ten opzichte van lang geleden. Binnen het hele zonnestelsel wordt op deze wijze impuls overgedragen van het ene object naar het andere.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een bron toegevoegd die hierover gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Lijkt mij volkomen juist. Ik zou daar aan toe willen voegen dat verreweg de meeste draai-impuls in het zonnestelsel zit in de baanbeweging van de planeten.