21 December 2012 staan de aarde, de zon en het hart van onze melkweg in één lijn...zo bijzonder kan dat toch niet zijn?

De maya's hebben berekend dat eind 2012 een periode van 26.000 jaar als de zon, aarde en de Hunab K'u (centrum van ons melkwegstelsel), afgesloten wordt. Even de gevolgen daarvan buiten beschouwing gelaten, hoe kan het 26.000 jaar duren voor 3 punten op één lijn liggen? Het centrum staat (relatief gezien) stil, ons zonnestelsel draait er in mee, en onze aarde draait om de zon. Ik had in eerste instantie begrepen dat alle planeten op één lijn zouden komen te liggen, goed...indrukwekkend.. Maar 3 punten in één lijn uniek in 26.000 jaar?

als ik 2 knikkers in een strandbal stop en die strandbal trap ik in een grote ruimte samen met een andere strandbal dan zijn beide strandballen altijd in één lijn, duidelijk. Duurt het 26000 jaar voordat die knikkers in die strandbal in één lijn liggen met de lege strandbal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zou inderdaad niet echt indrukwekkend zijn als je 2-dimentionaal zou denken, maar 3-dimentionaal is het best lastig om 3 punten op één lijn te krijgen. Sterker nog, het kan best zijn dat 3 punten in een 3-dimentionale ruimte NOOIT op 1 lijn komen te staan.

Dus... toch bijzonder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft denk ik te maken met de precessie-beweging van de aarde.
Zie mijn vraag daarover (link 1) en de uitleg erover op internet (link 2)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bijzonder in de zin dat het eens in de 26.000 jaar voorkomt (als dat echt zo is, ik miste een bron in de toelichting van je vraag). 26.000 jaar geleden was de aarde nog in een ijstijd en de mens was holbewoner. Nu zijn we in staat om de hemelen in kaart te brengen en uitrekenen hoe de hemel eruitzag voor onze voorouders.

Sommige mensen dichten bovennatuurlijke eigenschappen aan deze gebeurtenis, maar dat lijkt me pseudowetenschap.

Interessante astronomisch fenomeen. Geniet ervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een astronomische cyclus van 26.000 jaar bekend als "precessie".

De precessieperiode zou volgens Milankovitch ook een rol spelen in de periodieke klimaatwisselingen van de aarde, hij vond echter een periodiciteit van 23.000 jaar, wat te maken heeft met de precessie van het perihelium, het verschijnsel dat de excentrische baan die de aarde om de zon beschrijft geleidelijk verdraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wel op basis van een externe kracht en een cyclus van ong. 26000 jaar... toeval?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is nou 26000 jaar gezien het hele universum....