Is er op aarde ergens een plek waar je recht onder de maan staat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Afhankelijk van waar de maan zich op dat moment bevindt, ja.
https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/7105/resized/Earth-Moon-Incline.jpeg
LeonardN
5 jaar geleden
Ja. Wat je het beste kan doen om dat te visualiseren is een tennisbal en voetbal te pakken (of twee andere ballen). Deze ballen ga je nu rondom elkaar bewegen en/of je roteert ze of je houdt ze stil. Er is dan tussen die twee ballen altijd 1 lijn die de kortste afstand is tussen die ballen. Als je op die lijn gaat staan op het punt waar deze de voetbal(aarde) raakt sta je loodrecht onder de maan(tennisbal). Wat je ook doet met de ballen, die lijn is er altijd. Omdat de aarde roteert om zijn eigen as, en de maan om de aarde draait verandert die plek en is deze ook niet zomaar weer op dezelfde plek. Hoe dat gebeurt maakt niet uit. Net zoals als bij de ballen die jij draait is er altijd die kortste lijn te vinden. Wel is het zo dat dat punt op de aarde beperkt is. Je zou een vrij brede band om de aarde kunnen tekenen waarin de maan steeds het dichtst bij de aarde staat.
TurfGraver
5 jaar geleden
Op dit moment hier:
http://skymarvels.com/infopages/vids/Earth - Sub-lunar Point 001.htm

Antwoorden (2)

Ja, maar omdat de stand van de maan t.o.v. de aarde continu verandert, verplaatst die plek ook continu.
5 jaar geleden
Ja, dat kan inderdaad, alleen verandert deze plek continu. Deze plek is wel altijd op een plek binnen de baan van de maan rond de aarde. De zon staat stil maar draait natuurlijk wel rond de as. De aarde draait rond haar eigen as en rond de zon. De maan draait ook rond haar as en ook rond de zon, maar ook rond de aarde. De banen die de zon en de maan afleggen, komen door de aantrekkingskracht van de zon op de maan en de aarde en de aantrekkingskracht van de aarde op de maan. De overige planeten hebben ook invloed. Zouden deze krachten niet bestaan, worden alle planeten en manen naar de zon getrokken en opgeslokt. Nu gaat de vraag over recht onder de maan staan. Recht onder de zon is logisch omdat deze niet beweegt. Omdat de maan om de aarde draait, is de plek inderdaad telkens ergens anders, mits op de afgelegde baan. Eigenlijk draait de maan in het midden rond de aarde in een eclips-vorm.
Maar, omdat de aarde niet recht staat, heeft deze baan een afwijking t.o.v. de aarde. In de afbeelding zie je dit goed. Doordat de aarde niet recht staat, zie je dat de evenaar ook niet recht valt. Terwijl de baan van de maan wel bijna recht valt op de schuine aarde. Indien je op deze lijn staat (op de aarde) kun je dus loodrecht onder de maan staan. https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34001
Toegevoegd op 12 februari 2019 23:30: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat het antwoord enigszins onduidelijk was, heb ik het antwoord aangepast. Met dank aan LeonardN.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dat je me niet begrijpt. De zon staat niet stil, ik heb het niet over rotatie.
Wij krijgen dat wel altijd zo voorgespiegeld.
Deze video geeft een realistischer beeld van hoe het werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=0jHsq36_NTU
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het prachtige filmpje. Echt bijzonder mooi gemaakt.
Het heelal is inderdaad continu in beweging. Beweegt steeds verder van het begin. Wordt groter. Wat de toekomst brengt, zit de wetenschap ook niet op 1 lijn.
Alleen weet ik niet hoe ik dit in de uitleg moet zeggen. Misschien dat de zon zelf het middelpunt is en niet beweegt om een planeet. Als het ware stil staat tussen de planeten en manen.
Ook de evenaar loopt rond het midden. Maar staat schuin, doordat de aarde schuin staat. Ook raar uit te leggen. Terwijl de maan wel bijna een rechte cirkel aflegt (lichte afwijking) langs het midden in een schuine stand. Hiermee wil ik alleen aangeven: zon schijnt op evenaar, maan daardoor niet (loodrecht).
Nu kan ik alles wel weghalen, maar dan krijg je een plastisch antwoord vind ik. Want de baan van de maan heeft te maken met krachten, schuine ligging aarde, draaien planeten.
Veel mensen weten geeneens wat om wat draait.
Help!
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou vooral niets zeggen over de beweging van de zon (dus niet de son staat stil of de zon beweegt/roteert, maar gelijk beginnen over de beweging van de aarde om de zon). De beweging van de zon is namelijk irrelevant in het verhaal net als de werking van zwaartekracht (en de tegengestelde werking ervan die je niet uitlegt, niet dat je die uit moet leggen, maar dat is juist die kracht die ervoor zorgt dat alle planeten niet de zon in verdwijnen, de zwaartekracht zou alles naar elkaar trekken). Wat je probeert te doen (zonder dat je uitlegt wat je probeert te doen) is te beschrijven hoe de maan de baan om de aarde maakt en waar dus die punten mogelijk kunnen liggen. Maar die beschrijving is lastig en zeker als je dingen zegt die niet kloppen of niet te volgen zijn. Wat is bijvoorbeeld "het midden van de aarde?"* of "een rechte cirkel" en je blijft erbij dat de zon stilstaat? Daar zijn wetenschappers het wel over eens hoor.
*De maan draait niet rond de evenaar, als je dat zegt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoop oprecht dat je een heel duidelijk antwoord gaat krijgen op jouw vraag. Ik ben benieuwd. Misschien dat iemand kijkt op GV, die zijn expertise heeft op dat gebied. Het is me nogal wat. Het zou inderdaad mooi zijn als de exacte graden worden aangegeven.