hoe komt het dat de aarde in dezelfde baan om de zon blijft draaien?

Hoe komt het dat de aarde in dezelfde baan om de zon blijft draaien? (En dus niet van baan veranderd?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom zou de aarde WEL van baan veranderen? Welke kracht zou daarvoor moeten zorgen?
erotisi
9 jaar geleden
Mischien door de stralingsdruk van de zon.

Het beste antwoord

Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar dat is omdat de wetten van de zwaartekracht dit voorschrijven. De zon trekt met een bepaalde kracht de aarde naar zich toe waardoor de de aarde een versnelling richting zon heeft. De baansnelheid van de aarde is echter dusdanig dat deze de val naar de zon compenseert waardoor de aarde om de zon blijft draaien.

Het zonnestelsel is wat dat betreft stabiel op de korte termijn. Er zijn echter kleine afwijkingen door de zwaartekracht invloeden die de planeten op elkaar uitoefenen. Dat maakt dat de banen van de planeten op de langere termijn niet goed voorspelbaar zijn en een chaotisch gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank u wel voor het antwoord!