Hoe groeit een zwart gat?

Ik vond op scientas een artikel over NGC 1277, een enorm zwart gat (quasar) in een heel klein sterrenstelsel.
In dit artikel wordt vermeld dat er 3 theorieën bestaan voor groei van zwarte in combinatie met hun sterrenstelsel.

Welke 3 theorieën zijn dit?

Zijn er nog meer theorieën voor groei van zwarte gaten, al dan niet in combinatie met hun sterrenstelsel?

http://www.scientias.nl/meest-massieve-zwarte-gat-tot-nu-toe-ontdekt/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er bestaan ten minste twee soorten zwarte gaten: stellaire en galactische.
De stellaire zwarte gaten ontstaan door sterevolutie. Als een zware ster aan het eind van zijn leven komt wordt in de kern een zwart gat gevormd. Vaak is zo'n ster lid van een dubbelstersysteem en wordt materie van de begeleider overgedragen aan het zwarte gat. Die materie spiraliseert dan naar het zwarte gat toe en zendt daarbij zeer energierijke straling uit. Die straling kunnen we waarnemen en daardoor weten we dat er een zwart gat is. Dat wil echter niet zeggen dat alle stellaire zwarte gaten materie van een begeleider opnemen. Als een enkelvoudige ster een zwart gat wordt, zal die verder niet groeien. Die bestaan misschien wel maar omdat er geen hoogenergetische straling uit de omgeving komt hebben we daar geen weet van.
Hoe de galactische zwarte gaten precies gevormd zijn is nog niet duidelijk. Als het door sterevolutie komt zou je verwachten dat alle massa's tussen 1,4 en miljoenen zonsmassa's voorkomen. Dat is echter niet het geval. Het vermoeden is dus dat de galactische zwarte gaten op een andere manier ontstaan. Wanneer ze eenmaal in het centrum van een melkwegstelsel gevormd zijn, is het zeer waarschijnlijk dat ze zullen groeien vanwege de hoge materiedichtheid ter plaatse. Het is niet uitgesloten dat complete sterren of gaswolken in het zwarte gat verdwijnen.
Het is mogelijk dat er nog meer soorten zwarte gaten bestaan, zoals de primordiale, die misschien al kort na de oerknal zijn gevormd en die een veel kleinere massa hebben dan de stellaire. Het is allerminst zeker dat deze bestaan, laat staan dat we iets kunnen zeggen over hoe ze ontstaan en of en hoe ze groeien.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
stellair,
galactisch en
primordiaal dus.
Die laatste miste ik nog, nu kan ik er wat meer over lezen.
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Hoe een zwart gat groeit is eigenlijk heel gemakkelijk. Het zwarte gat trekt massa aan en alles wat over de event-horizon heen komt, zal onderdeel worden van dit zwarte gat.

Ik denk zelf dat je doelt op de 3 manieren waarop een zwart gat kan ontstaan (sorry, niet altijd de meest mooie vertalingen. Doe teveel in Engels, vertaal het in mijn hoofd niet meer...):
- Gravititioneel in elkaar vallen. Dit kan wanneer een zeer massieve ster een super / hyper nova ondergaat.
- Zwarte gaten kunnen ook tijdens de Big Bang ontstaan zijn waarbij de dichtheid veeel hoger was dan nu (nu is het in sterren aanwezig, maar toen eigenlijk overal).
- hoog energetische botsingen. Daarom was men zo bang dat het opstarten van CERN een gevaar kon vormen omdat er mogelijk zwarte gaten (microscopische) konden ontstaan.

Op deze manieren kan een zwart gat ontstaan.
Zoals gezegd, het groeien doet een zwart gat door massa op te nemen:
- gewoon stof en massa zoals we dat zo kennen
- achtergrond straling, energie kan ook opgenomen worden
- door andere zwarte gaten op te nemen, kan ineens een veel groter zwart gat ontstaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole#Formation_and_evolution
Thecis