Het antwoord is dus rond een dozijn. Dat is dus heel wat anders dan er mogelijk zouden zijn (theoretische schatting).

http://www.rug.nl/sciencelinx/blackholegame/encyc_mod3_q7.html

"Daarom moeten er in onze Melkweg zo'n 100 miljoen stellaire zwarte gaten zijn. De meeste daarvan zijn voor ons onzichtbaar en maar een dozijn zijn geïdentificeerd."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ van mij.
De vraag was (inderdaad) hoeveel zwarte gaten er al geteld waren. Ik ging te snel.

Andere antwoorden (2)

De Melkweg bevat zo'n 100 miljard sterren. Ruwweg één op de duizend sterren is zwaar genoeg om een zwart gat te worden. Daarom moeten er in onze Melkweg zo'n 100 miljoen stellaire zwarte gaten zijn.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
plus ! Misschien kun je, gezien de subvraag, ook nog wat vertellen over he verschil tussen het stellaire zwarte gat en het centrale zwarte gat in ons stelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik niet begrijp is dat als er 100 miljard sterren zijn dat er dan 100 miljoen zwarte gaten zijn. Als al die 100 miljard sterren nog schijnen dan zijn ze nog geen zwart gat. Het lijkt mij dat er potentieel 100 miljoen zwarte gaten zijn. Je bron is daar ook niet duidelijk over. En als er maar circa 12 zwarte gaten geïdentificeerd zijn is dat erg mager in vergelijking met de 100 miljoen die er zouden moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+? Het is niet eens een antwoord op de vraag. Rond een dozijn is het antwoord wat ook in die link staat. Identificeren is maar wat ik aan tellen koppel dan een theoretische schatting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar=meer
WimNobel
9 jaar geleden
Mullog heeft daar inderdaad een punt. Dat nu een op de duizend sterren ooit een zwart gat zal worden, betekent helemaal niet dat er één zwart gat op duizend nu bestaande sterren is. Dat citaat komt van de website van RUG wat ook in de bron vermeld is. De RUG zal dit dus nader moeten uitleggen.
Ik zie dat de tekst van de RUG-site is vertaald door Robert Wielinga en Gijs Verdoes Klein. Robert ken ik al heel lang en Gijs heb ik onlangs ontmoet bij een symposium. Ik zal hun hier eens een mailtje over schrijven.
Dit alles neemt niet weg dat het correcte antwoord op de vraag gewoon "ongeveer 12" is. Een groot verschil tussen wat er theoretisch zou moeten zijn en wat daadwerkelijk gevonden en geteld kan worden. Maar ja dat is het lot van de sterrenkundige.
Er zijn zoveel zwarte gaten in het heelal dat het onmogelijk is ze te tellen. Het is net zoiets als vragen hoeveel zandkorrels er op het strand liggen. Gelukkig is het heelal enorm groot en geen van de ons bekende zwarte gaten is zo dichtbij dat deze een gevaar vormt voor onze aarde.

De meeste zwarte gaten die we kunnen 'zien', zijn actief. Actief zijn betekent dat er materie op invalt, en het is bij dit invallen dat materie zodanig verhit wordt dat ze hoogenergetische straling uitzendt die soms tot ver in het heelal te zien is. Maar eens die materie door het zwarte gat is opgezogen, kunnen we het - per definitie van zwart gat - niet meer zien.

Een tweede manier waardoor zwarte gaten zich kunnen manifesteren, is door de baanbeweging van een zichtbare ster die eromheen beweegt. Uit de periode en lengteschaal van die beweging kunnen we de massa van het centrale object afschatten. En als die massa groot is en we zien toch geen ster, dan kan dat ik sommige gevallen betekenen dat het heel erg waarschijnlijk is dat het onzichtbare object een zwart gat is.

Het is meteen duidelijk dat een geïsoleerd zwart gat zich aan ons niet manifesteert. We kunnen dan niet antwoorden op de vraag waar ergens het zwarte gat zich bevindt. Want dit kan een geïsoleerd zwart gat zijn dat daar gewoon zit en ons niets laat zien.

De gekende zwarte gaten die zich redelijk dicht bij ons bevinden, zijn compacte objecten van grote massa in dubbelsterren. We vinden ze meestal via de hoogenergetische straling die afkomstig is van een schijf van materie die invalt op het zwarte gat.
Het object V4641 Sgr wordt vernoemd als een van de meest nabij gekende dergelijke objecten; de afstand ervan is nog altijd zo'n 1500 lichtjaar.

De Andromeda-nevel is een sterrenstelsel dat goed gelijkt op het onze, en een goede 2 miljoen lichtjaar veraf staat. Het zit er zoals bij ons 'vol' van dubbelsterren met een zwart-gat component.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De vraag betreft het aantal zwarte gaten in ons melkwegstelsel, niet het heelal. En dat is aardig in te schatten, zoals fremar ook gedaan heeft.
Erna55
9 jaar geleden
Klopt. Ik heb tomaat dus geplust.