Wat zijn nou precies manen, de aarde heeft één maan en andere planeten meer manen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een maan is een hemellichaam dat zich om een planeet beweegt. Er kunnen zich dus meerdere manen om een planeet bewegen.

De bekendste maan is "onze" maan: het is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel.

De meeste manen in het Zonnestelsel zijn erg klein, maar er zijn enkele grote, planeetachtige manen. Onze maan hoort daar ook bij. Hoewel er manen in het Zonnestelsel zijn die nog groter zijn dan onze maan (te weten Ganymedes, Titan, Callisto en Io), worden de Aarde en de Maan wel als dubbelplaneet aangeduid, omdat de Maan in vergelijking met de Aarde niet zeer klein is: de massa van de Maan is 1/81 van die van de Aarde.

Toegevoegd na 5 minuten:
De grote-inslaghypothese is de meest aanvaarde wetenschappelijke theorie voor het ontstaan van de Maan. De hypothese stelt dat de Aarde niet lang na de vorming van het Zonnestelsel getroffen werd door een planetesimaal (proto-planeet) ter grootte van de planeet Mars. Het hypothetische inslaande object wordt wel Theia, of soms Hephaistos of Orpheus genoemd. Theia was in de Griekse mythologie een titaan en de moeder van de maangodin Selene. Na de botsing ontstond de Maan uit weggeslagen materiaal van het zowel het inslaande object als de proto-Aarde, dat na de botsing in een baan om de Aarde beland was.
SimonV
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_maan