Als er op de maan een grote komeet of planetoide inslaat, levert dit gevaar op voor aarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

ligt eraan als de maan door een meteoriet word verwoest dan ligt de zeestroming HELEMAAL stil want de maan zorgt daar voor! maar als de maan door een meteoriet wordt geraakt en uit zijn baan raakt dan kan dat ook catastrofaal zijn voor de aarde want dan kan het zijn dat er ook gewoon ineens een tsunami ontstaat in nederland want de maan zorgt voor eb en vloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
'HELEMAAL'? zou de zon ook niet iets wat invloed hebben net als bij springtij of zou dat echt te verwaarlozen zijn?
WimNobel
9 jaar geleden
De zeestroming zal niet stil komen te liggen, want het materiaal waaruit de maan bestond is er nog steeds, al is die anders verdeeld. En inderdaad, de zon doet ook nog mee. Normaliter is de bijdrage van de zon aan het getij ongeveer 1/3 van die van de maan.
Wat niet wegneemt dat dit aanzienlijke gevolgen zal hebben.
Dat hangt af van de inslagkracht en afmetingen (gewicht) van het object, als het object groot genoeg is om de maan van baan te veranderen zal dit grote gevolgen hebben voor de aarde.
Een van de belangrijkste functies van de maan is dat het de aarde stabiel houd, zonder maan zullen de kantelingen (seizoenen zoals zomer en winter) veranderen, de aarde kan dus bij een kanteling verder doordraaien waardoor de seizoenen sneller en extremer kunnen veranderen, er kan dus ijs in de Sahara komen en hitte op de zuidpool.
Eb en vloed zal verdwijnen en het zeeniveau zal op de hele aarde het zelfde zijn (dus geen tsunami's of zo).
Als de maan niet van baan veranderd maar door het object een veel hoger eigen gewicht krijgt zal de maan sneller van de aarde verwijderen, door de centrifugaalkracht is dit proces nu ook al gaande maar zal dan sneller gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan degene die de - heeft gegeven toelichten wat er niet juist is aan het antwoord? Ik wil hier ook graag van leren, dit is wel erg makkelijk zo.