Wat zijn de te verwachten resultaten van de tests van de deeltjesversneller in Zwitserland?

Ik neem aan dat men wel weet wat het ongeveer allemaal gaat opleveren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat weet men niet.

Er zijn diverse theorieën die beschrijven wat er zou moeten gebeuren. Die theorieën zijn deels strijdig met elkaar.

Eén van de belangrijkste doelen is het falsificeren van zoveel mogelijk theorieën. Want hoe meer theorieën je falsificeert, hoe minder er overblijven, en hoe groter de kans dat die overblijvende theorie de werkelijkheid beschrijft.

Je kunt het ook zo zeggen: alle theorieën beschrijven de huidige bekende werkelijkheid. Op delen van de werkelijkheid die we nog niet kenne, verschillen ze echter.

De deeltjesversneller laat ons als het ware een extra stukje werkelijkheid zien. Zo kunnen we zien welke van al die theorieën goed of fout zijn.

Hier is echt de waarheid leidend, en de theorie volgend.

Op die manier vergroten we onze kennis van de wereld om ons heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hm.. Niet echt. Ze hopen door middel van het op snelheid brengen van kleine deeltjes te kijken wat er gebeurd is 'in den beginne' en kijken wat er gebeurd als deeltjes met nagenoeg licht snelheid op elkaarklappen. Hiermee kan men oa afleiden welke theorie over de bouwstoffen van de wereld klopt. Maar ook zaken als nieuew energiebronnen worden bekeken. Vele honderden ideeen worden in dit soort machine's getest.