Door de zonnewind stromen er geladen deeltjes en plasma van de Zon naar de ruimte. Ofschoon de zonnewind constant is zijn de eigenschappen dat niet. Wat veroorzaakt deze zonnewind en welke invloed heeft de zonnewind op Aarde?

De buitenste laag van de Zon is de corona. De corona kan een temperatuur van ruim 1 miljoen graden Celsius bereiken. Bij deze temperatuur kan het magnetische veld van de Zon de snel bewegende deeltjes niet meer vasthouden en waaien ze weg van de Zon.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zonnewind kun je vergelijken met de waterdamp die boven een pan kokend water de ruimte in gaat. Het water heeft een hoge temperatuur, wat betekent dat de water"deeltjes" een hoge snelheid hebben, en de enige kant die ze op kunnen is wég van het water.
Zo kunnen de snelle zonne"deeltjes" alleen maar wég van de zon. En dat noemen we de zonnewind.
Reddie