Als we de maan een maand lang volgen, en kijken waar hij aan de hemel staat om bijvoorbeeld middernacht, dan zal opvallen dat hij elke volgende nacht een stukje is opgeschoven, en wel ca. 12 graden.
Zodoende staat de maan na ca. 30 dagen weer op dezelfde plaats (30x12=360).
De maan doet er inderdaad ca 30 dagen over om één keer rond de aarde te draaien, vandaar.
Hierbij volgt de maan vrijwel exact de baan van de zon. Zo precies zelfs, dat we af en toe een zonsverduistering hebben, alleen loopt de maan iets langzamer, zodat de zon hem in een maand tijd een rondje 'lapt'.
Dat zon en maan schijnbaar dagelijks een rondje om de aarde voltooien, dat komt natuurlijk omdat de aarde elke dag een keertje om zijn as tolt.
Maar goed, zodoende staat de maan niet op een vaste tijd op een vaste plaats, zodat je er niet direct aan kan aflezen hoe laat het is.
Indirect weer wel, mits je precies weet (uit een astronomische jaartabel of zo) op welk tijdstip de maan waar staat.
Het is ook niet zo, dat het elke maand of elke jaar-datum hetzelfde is.
De banen van de aarde om de zon, de baan van de maan om de aarde en de rotatie van de aarde zelf zijn drie grootheden die hoegenaamd niks met elkaar te maken hebben.
Zodoende is er een oneindig aantal combinaties mogelijk en zit er geen patroon in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk is dat vrij eenvoudig, zeker bij volle maan, omdat de zon goed de tijd aangeeft. Bij volle maan is het duidelijk dat de zon precies aan de andere kant van ons staat en als die volle maan dus in het zuiden staat, is het middernacht, omdat de zon op dat moment in het Noorden staat. Bij de andere maanstanden wordt het lastiger om precies de tijd in te schatten, maar stel dat de rechterhelft van de maan wordt beschenen, en de maan staat in het Noorden, dan is het duidelijk dat de zon in het Oosten staat en het dus ongeveer 6 uur 's ochtends is.
Het is dus een kwestie van inschatten waar de zon staat aan de hand van de zon beschenen kant van de maan en op die manier de positie van de zon bepalen. Als je de positie van de zon weet, dan weet je automatisch ook de tijd.