Wat gebeurt er met de tijd, als het heelal steeds sneller uit elkaar getrokken wordt?

Wordt de tijd "in elkaar gedrukt" en zo ja, welk effect heeft dit dan op levende organismen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Hoezo, de tijd in elkaar drukken?????
Thecis
9 jaar geleden
5 vraagtekens....
hmm..., zie onderstaande link:
http://wiki.lspace.org/mediawiki/index.php/Multiple_exclamation_marks
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien weet professor doctor Robert Dijkgraaf hier meer over te vertellen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb al geprobeerd om contact met hem te zoeken, maar kreeg tot dusver geen respons...

Het beste antwoord

Voor zover bekend helemaal niets. Ofwel de tijd blijft zoals hij beschreven is in de relativiteitstheorie van Einstein.

Dat betekent dus dat de tijd voor waarnemer A, die beweegt t.o.v. waarnemer B langzamer gaat dan de tijd van waarnemer B. De uitdijing van het heelal lijkt op basis van de meest recente waarnemingen te versnellen. Dit is echter alleen nog waarneembaar op "universele" schaal. Lokaal (zonnestelsel, melkweg, lokale groep) duurt het nog tientallen miljarden jaren voordat er effecten merkbaar zullen zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
N.a.v. een reactie van Utopist heb ik onderstaande toegevoegd.

Tijd is een relatief verschijnsel. Je ervaart tijd als seconde voor seconde. Alleen waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen kunnen na verloop van tijd constateren dat de tijd verschillend voor ze verloopt. Maar dat zien ze alleen omdat hun klokken niet meer gelijk lopen. Maar ze ervaren het sneller of trager lopen van de tijd niet aan den lijve.

Voor uitleg hierover lees de link over de tweelingparadox.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klinkt vrij aannemelijk. Wat zouden de effecten op "tijd" kunnen zijn op buiten "lokaal" niveau? Zou de tijd daadwerkelijk "sneller" gaan, of zouden levende organismen (met een bewustzijn) dit als sneller ervaren?
Thecis
9 jaar geleden
Om die vraag te beantwoorden, zouden we daar naar toe moeten gaan. Die afstand is zo groot dat relativistische verschijnselen om de hoek komen kijken. Alleen zodra je daar bent, zit je weer lokaal. Het universum dijt uit in het geheel. De ruimte waar je zit ook, maar dat is zo miniscuul. Relativisme zegt eigenlijk dat de natuurkunde voor iedereen hetzelfde is ongeacht z'n frame-of-reference. Die andere organismen zullen dus exact hetzelfde ervaren als wij. Dus zoals jij het meet (niet ervaart, maar meet), zo zullen zij dat ook meten. Dus nee, tijd gaat ook bij hen niet sneller dan bij ons (al lijkt het soms dat de dag voorbij kruipt. Maar ik gok niet dat dat een relativistisch effect is...).

Andere antwoorden (1)

Volgens mij heeft onze tijd niet veel te maken met de grootte van het heelal maar met ons zonnestelsel, want niet groeit of krimpt.
Tijd wordt bepaald door de stand van de zon/maan/aarde.
Hierdoor zal er dus niets met de tijd gebeuren.

Toegevoegd na 37 seconden:
Het antwoord is dus NEE, en geen effect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit geweten, dat "tijd" bepaald wordt door de stand van de zon/maan/aarde.
Thecis
9 jaar geleden
Is wel een goed punt van Utopist.
Tijd is iets wat onlosmakelijk aan ruimte verbonden is. Massa in die ruimte kan ook de tijd beinvloeden (vanwege zwaartekracht, ook wel gravitational dilution genoemd).
De grootste massa's in onze buurt zijn de aarde, maan en zon. Daar zal inderdaad niet veel aan veranderen, dus onze ervaring van onze tijd t.o.v. onszelf zal niet veel veranderen (en het is zojuist vaag geworden!). In die zin heeft Strato dan ook wel weer een punt, zij het wat gammel verwoord.