Hoeveel schade richten kosmische stralen aan in het lichaam van astronauten ?

Zowel in het ISS als op de Maan en evt in de toekomst op Mars ? Ik heb gelezen dat kosmische stralen allerlei atomaire deeltjes in je lichaam aantasten . Kan dat DNA , hersencellen etc aantasten. Kan een astronaut iets merken als een kosmisch atomair deeltje hem doorboort ?

Toegevoegd na 58 seconden:
hem = hem/ haar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Aan de huidige astronauten niet zo heel erg veel, aangezien deze zich nog binnen het magnetisch veld van de aarde bevind. Astronauten echter die buiten de bescherming van de aarde komen, zoals de Apollo missie naar de maan, is het een ander verhaaltje. Ze zijn er nu achter gekomen dat deze 7 jaar eerder dan gemiddeld last krijgen van grauwe staar. En dit draagt bij aan het besef wat kosmische straling met het lichaam doet, het werkt verouderend!

Waar het op neer komt is dat als je geraakt wordt door een kosmisch deeltje (meestal een zwaar ijzerdeeltje) dan merk je hier niets van. Maar wat er gebeurt is dat je DNA aangetast wordt. De aantasting wordt vele malen groter als je dus buiten het magnetisch veld van een planeet komt. Het DNA in de mens heeft een soort zekering ingebouwd, het DNA kan zich een groot aantal keer verdubbelen maar wordt bij elke verdubbeling korter. Dit fenomeen noemen wij ouder worden. Als het DNA echter te kort is geworden dan kan deze zich niet meer delen, en dus niet meer helpen het lichaam te repareren van aangedane schade, schade veroorzaakt door de kosmische straling. En daardoor gaan we uiteindelijk dood.
Doordat de kosmische straling het DNA zodanig kan beschadigen dat deze zonder deling korter wordt zal diegenen dus rap ouder worden, met alle gevolgen van dien. En dus ook ziekten zoals kanker kunnen eerder ontstaan omdat het lichaam niet meer, of in ieder geval minder, zelf reparerend is.
De bewuste Apollo astronauten merken dus van hun relatief korte tripje om de maan dat daar zeer grote gevolgen uit voort komen, omdat ze veel eerder dan normaal tekenen van veroudering vertonen, zoals grauwe staar.

Dus HOEVEEL schade richt het aan? Dat is erg moeilijk te zeggen, ze weten het nog niet echt. Wat ze bijvoorbeeld wel weten is dat het het DNA aantast en verouderend werkt. En ze weten ook dat de blootstelling te maken heeft met de zon. Sinds 2007 is de zonneactieviteit gedaald en is er een toename gekomen van 19% kosmische straling. Dus hoe verder van de zon af, hoe meer kosmische straling. Hoe verder uit een magnetisch veld, hoe meer straling. Er lastig dus voor missies naar andere planeten of zelfs maar de maan. Want zonder goede bescherming heb je een zwaar probleem.

Een kosmisch deeltje heeft ongeveer 1000 keer meer energie dan röntgen straling, alleen is er dan weer wel veel minder van. De deeltjes bevatten zeer veel energie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Iedereen krijgt trouwens wel een dosis hiervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, daar is het wraak minnetje van Jeroen al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je van mij voor het antwoord. Inderdaad de schade van kosmische straling lijkt nauwelijks onderzocht te zijn. Ik had erover gelezen in een science fiction boek over een reis naar Titan ( grootste maan van Saturnus )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ach ik ontvang bij elke vraag die ik beantwoord waar ik in discussie met hem ga een min, dus verwachte hier niks anders ;-) Er is zelfs een nieuwe theorie die denkt dat als er nu een missie naar mars zou zijn, zonder de juiste bescherming tegen kosmische straling, ze dit nieteens zouden overleven. Van de tien zou er minimaal 1 aan kanker sterven en de rest zou zo snel verouderen dat ze de aankomst al nieteens mee zouden maken. Maar ook deze theorie is in nader onderzoek. Feit is wel dat de laatste jaren de straling aan het pieken is terwijl de zon rustiger wordt. En de straling neemt toe naarmate men verder weg van de zon gaat. Het blijft een fascinerend iets in ieder geval :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, de argumenten van de antwoorden hierboven over vliegen klopt ook. Zelfs als je hoger in de dampkring komt neemt de straling al met rasse schreden toe. Dat piloten vooral last van hun ogen kunnen krijgen zit ook al in de lijn van de snelle achteruitgang van de ogen van astronauten uit de Apollo maanmissie. En er is ook al jaren bekend dat men bloot staat aan buiten normale straling als men veel vliegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de vraag of een astronaut iets kan merken is het antwoord ja, echter wel onder bepaalde omstandigheden. Ik heb een linkje toegevoegd waar nog wat meer wordt uitgelegd over de lichtflitsen (en soms kleurwaas) die door astronauten kunnen worden waargenomen en die samenhangen met kosmische straling. Echter weten ze nog niet precies waardoor het komt en door welke deeltjes dit effect nu eigenlijk wordt veroorzaakt, ze onderzoeken het al jaren. Ook tijden de latere Apollo missies (11-17) werden tests gedaan om dit te onderzoeken. Echter zonder nu echt een eenduidige uitslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant Meesleepbeest . Dank je .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan hoor, vind het interessant ;-) Ik kom veel te veel ruimte tekort hiero om een goed lang antwoord neer te zetten whaha.

Andere antwoorden (5)

Je voelt daar niets van, maar het is zeker niet gezond. Het is ook een issue bij vliegend personeel. De ogen van piloten blijken direct gevaar te lopen.
AWM
14 jaar geleden
Gezien de kennis vandaag de dag zie je een verschuiving van de leeftijd van astronauten. Nu wordt je over het algemeen naar boven gebracht rond je 50-ste. Dar men er van uitgaat dat je dan nog twintig á dertig jaar te gaan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar een bron, en waarom dat dan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, www.nasa.gov en daar kun je gelijk lid worden van al hun nieuwsbrieven ca. 12 per dag. Dan blijf je op de hoogte. Daarnaast ik niet hoeveel talen je spreekt, maar de ESA heeft nog meer nieuwsbrieven die hoogst interessant zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gemiddelde was toch nog wel 34. En de leeftijd lag tussen de 26 en 46 jaar. Dus vraag me af waar die 50 jaar vandaan komt, lijkt me een beetje erg oud. http://nasajobs.nasa.gov/ASTRONAUTS/content/faq.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Missie 23:
http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition23/index.html Leeftijden: 39 - 50 jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Start van de training, Tel er dus maar heel wat jaartjes bij voor je naar boven gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Missie 23 gaat 2 april 2010 de lucht in... Waar prop jij die jarenlange training in dan? Wederom lees je de link niet... Vandaar dat ik me nog steeds afvraag waar je je info vandaan hebt... Maar goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gasten zijn allemaal zo'n beetje dik veertig richting de vijftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euh, 39 is het nieuwe 50? Er zijn anders nog steeds redelijk wat astronauten die de 40 nog steeds niet gepasseerd zijn, en deze zijn allemaal dit of vorig jaar nog de ruimte in geschoten. Maar goed, jij je zin.
Een oncoloog vertelde mij eens dat de radioactieve vloeistof die wordt ingespoten voor om een Pet-scan te maken, dezelfde straling heeft als 1,5 uur intercontinentale vlucht.

Toegevoegd na 24 seconden:
- voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
straling die vanuit de kosmos komt kan inderdaad DNA aantasten. Iedereen op deze aardbodem ontvangt komische straling. Echter houdt de magnestische schil rondom de aarde het meeste tegen. wij allemaal ontvangen 2 mSv perjaar aan straling. bijna 90% van deze 2 mSv komt uit de kosmos. Hier merk je dus helemaal niks van. Dit zal dus een astronaut ook niet merken dat hij dit ontvangt. Echter is zijn dosis veel hoger dan op de aarde, omdat hij dus weinig bescherming heeft.

Straling die ook op de aarde gebruikt wordt om bv kanker kapot mee te maken, richt zich op het DNA. Kosmische straling heeft dus het zelfde effect. Gezonde cellen zullen dus continu bloot gesteld worden aan straling. Echter lang leven doe je niet in de ruimte. Met pak kan je het langer volhouden, maar jaren in de ruimte verblijven zal op den duur kanker veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal. De astronauten op weg naar en op de maan zagen flitsen (ook met hun ogen dicht) dit bleken deeltjes van de zon die met hoge snelheid dwars door hun helm en hoofd heen schoten. De schade was zelfs te zien aan de binnenkant van hun helmen.

Ja, je merkt dat dus. En je lichaam en je DNA lopen schade op. Na een kort verblijf herstel je wel weer, dat wordt anders als je langer onderweg bent.

Een van de factoren is de zonnewind die met een snelheid van 300 km/seconde deeltjes langs"blaast". Dit zijn kernen van waterstof en helium. Daarnaast is er nog een hele riedel aan straling zoal Gammastraling.

Astronauten zullen op lange reizen dus een soort bunker nodig hebben om in te schuilen, zeker bij grote zonne uitbarstingen (zonnewind) naast een dikke lood-mantel kan een sterk magnetisch veld rondom de astronauten en een laag water dit ook doen.

Tot een hoogte van ongeveer 2000 - 5000 kilometer wordt je op en rond de aarde beschermd door het magnetisch veld van de aarde (van Allen gordels) omdat de meeste zware (en gevaarlijke) deeltjes geladen zijn. Wij zien na een zonne-uitbarsting een boel noorder- of/en zuiderlicht.

De maan en Mars hebben nauwelijks een magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verhaal klopt helaas niet. Je haalt namelijk de kosmische straling en de zonne straling door elkaar. De lichtflitsen werden veroorzaakt door kosmische straling, niet door zonnestraling. Ze zijn beide schadelijk maar hebben beide een geheel ander soort effect en herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook nog eens zo dat een actievere zon ons beter beschermt tegen kosmische straling. Daar de zon de afgelopen jaren minder actief is, is de kosmische straling flink toegenomen, met bijna 20%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb ik ook over gelezen. Maar ik vind het verhaal van de zonnewinddeeltjes ook interessant. De ruimte is erg mens- vijandig gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, daarom min ik m ook niet. ;-)
Die van Allen gordels zijn trouwens ook besmet met deeltjes, veroorzaakt door de mensheid zelf door atmosferische testen met atoombommen :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem de zonnewind als 1 van de factoren. Je hebt gelijk dat kosmische straling ook invloed heeft. Overigens spreekt het artikel (zie link) bij de schade aan de helmen over door de zon gemoduleerde kosmische straling. //www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/172/3979/154
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het linkje wat je er nu bij zet geeft ook weer hetzelfde aan. De hoeveelheid kosmische straling verschilt bij de activiteit van de zon. En is niet de bron van die straling. "show variations caused by solar modulation of the galactic cosmic-ray flux" Flux moet je hier lezen als dichtheid, en modulation als frequentie ofwel activiteit.
Er staat dus: "laten variaties zien in de kosmische stralings dichtheid veroorzaakt door de mate van zonne activiteit. Of heb jij een andere vertaling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk dat van origine de zonne straling ook kosmische straling is alleen wordt daar die term nooit voor gebruikt. De term die voor die lae energie deeltjes gebruikt wordt is gewoon zonnewind. Het zijn de hoge energie deeltjes die de sporen veroorzaken. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan zware ijzer ionen en dergelijken. De hoog energetische deeltjes komen van oorsprong van de oerknal en die zwerven nog rond. De nieuwe deeltjes die hoog energetisch zijn worden door supernova's veroorzaakt. De rest is nog onbekend en ze weten er verder nog niet erg veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.unews.utah.edu/p/?r=032108-1