Roteert het heelal ook?

De aarde draait rond de zon, de zon rond de Milkyway etc. Maar draait het heelal ook?
Je kunt dan afvragen wat met het heelal wordt bedoeld en tov van wat het draait en of er dan een middelpunt is.
Maar is daar iets over te zeggen?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kom jij toch altijd aan dit soort vragen?
tinus1969
8 jaar geleden
Aangezien het heelal alles is, is er nix ten opzichte waarvan het kan roteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat doet dat ertoe Wertos? Het zijn stuk voor stuk goede vragen van iemand die er blijk van geeft na te denken over de dingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tinus: "Aangezien het heelal alles is, is er nix ten opzichte waarvan het kan roteren." Da's een mooie aanname.... waar zijn de bewijzen?? Het heelal kan makkelijk in nòg iets groters bevinden...
Cryofiel
8 jaar geleden
Rotatie vereist een middelpuntzoekende kracht. Zonder middelpuntzoekende kracht zul je in een roterend frame een versnelling waarnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ MaartenVerrips, dat bedoelt Wertos ook volgens mij.
Blijkbaar heeft de vragensteller eerder dit soort brilljante vragen gesteld waar niemand eigenlijk bij stil staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, ik bedoelde dat niet negatief.

Antwoorden (4)

Men neemt aan dat het heelal voortdurend uitdijt. Dat zou betekenen dat de materie en energie waaruit het heelal bestaat zich rechtlijnig voortbeweegt en dat de richting niet wordt veranderd door bijvoorbeeld zwaartekracht. Het is een theorie, maar volgens deze theorie kan het heelal dus zelf niet roteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Het uitdijen van de ruimte staat los van de bewegingen van de materie binnen die ruimte. In principe is het mogelijk dat alle objecten stilstaan in het uitdijende heelal, en dat ze zich al stilstaand toch verder van elkaar verwijderen vanwege die uitdijing. Vergelijk het met een rijzend krentenbrood. Elke krent zit vast in het brood en staat dus stil ten opzichte van het brood; de krenten bewegen dus niet door het brood heen. Maar doordat het brood rijst (uitdijt) neemt de afstand tussen twee krenten toch toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat niet over de materie binnen de ruimte maar over de ruimte als geheel. Jouw vergelijking met de krenten in een krentenbrood is me onduidelijk. Een rijzend krentenbrood dijt natuurlijk uit maar over rotatie van het brood zegt dat niets.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik reageerde op jouw eerste twee zinnen.
De definitie van het heelal is het "alles" .
Als we het zo definieren als, dan kan er toch niets 'anders' zijn waarin het ronddraait of waarin het beweegt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom niet? Er is geen reden waarom het geheel van materie waaruit het heelal bestaat niet rondom een gemeenschappelijk zwaartepunt zou roteren. In ons eigen melkwegstelsel, toch ook geen klein object (al is het dat wel vergeleken met het heelal) roteert ook rond het gemeenschappelijk zwaartepunt van alle sterren.
Er is geen referentiekader buiten het heelal, dus weten we het niet ten opzichte van wat het draait. Elk antwoord is in principe correct.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Het enig juiste antwoord (plus !), tenzij... er toch een multiversum bestaat, dan is alles weer anders.
Een echt lege ruimte bestaat niet. Zogenaamde "lege" ruimte is toch gevuld met donkere energie en velden allerlei zoals het gravitatieveld, Higgs-veld, quantumwaarschijnlijkheidsveleden... Dat is belangrijk omdat lege ruimte dus wel degelijk kan dienen als referentiekader voor beweging. Zelfs als alle materie in het heelal (zichtbare en donkere) zou ronddraaien rond een middelpunt, dan zouden daar waarneembare effecten van te zien moeten zijn (oa. centrifugaalkracht). We hebben die effecten misschien nog niet kunnen meten, maar ze zouden er moeten zijn.

Bedoel je echter niet alle materie IN de ruimte, maar echt de ruimte als entiteit op zichzelf, dan zijn er de twee mogelijkheden die hierboven al genoemd werden. (1) Ofwel verwerp je het idee van het multiversum. Dat houdt in dat je ontkent dat er een referentiekader is buiten ons universum waardoor je vraag in wezen irrelevant wordt (niet onjuist, irrelevant). Ofwel (2) aanvaard je de theorie van het multiversum. In dat geval is het antwoord dat het heelal zeer waarschijnlijk wel 'roteert.' Je kan je afvragen waarrond en in welke dimensies, maar de kans dat we een rotatiesnelheid nul hebben is extreem klein ten opzichte van alle gevallen waarin de rotatiesnelheid niet nul zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Er is nog een mogelijkheid. Jouw definitie van 'multiversum' is eigenlijk een inbedding van ons heelal in een omvattend iets. Dan zou ons heelal inderdaad kunnen roteren ten opzichte van dat omvattende iets. Een andere definitie van 'multiversum' zegt dat er meerdere heelallen zijn, al dan niet met dezelfde opbouw en natuurwetten als het onze, die echter niets met elkaar te maken hebben en niet zijn ingebed in iets omvattends. In dat geval zijn die andere universa onwaarneembaar, en is dus - wat ons betreft, en ook wat elk ander universum betreft - de situatie identiek aan de situatie dat er maar één heelal is zonder omvattend groter 'iets'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een uitstekend punt, Cryofiel. Dit is iets waar ik zelf nog altijd (veel) moeite mee heb om het te bevatten, maar je opmerking is helemaal terecht. Dank je om erop te wijzen.