Kunnen wij ons buitenaards leven wel voorstellen?

Hallo allemaal,

ik vraag me dit al heel lang af. Het probleem is dat wij grotendeels uit koolstof bestaan, al het leven op aarde bestaat uit koolstof. Ook zijn wij gewend om armen en benen te zien bij dieren, maar is dat ook bij buitenaards leven misschien bestaan zij uit andere elementen dan koolstof. Zouden wij wel een reëel beeld kunnen krijgen van buitenaards leven? Misschien zouden wij het leven op een andere planeet niet eens kunnen herkennen omdat het hier heel anders gaat vanwege de omgeving.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, wetenschappers die zich hierin verdiept hebben, gaan er wel van uit dat ook het buitenaardse leven op koolstof gebaseerd is. Juist omdat dit zo'n stabiele bindingen maakt. Verder heb je volgens mij helemaal gelijk. Lees deze pagina anders eens: http://io9.com/5784971/how-to-create-a-scientifically-plausible-alien-life-form
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt misschien wel stom maar ze kunnen net zo goed voor een groot deel uit ijzer bestaan :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@whysoserious dat kan dus niet omdat ijzerverbindingen nietcomplex genoeg kunnen worden. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld op silicium basis omdat dat element veel van dezelde kenmerken als koolstof heeft.

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk Whyso.. : onze definitie van 'leven' is afgeleid van onze eigen definitie hiervan, die weer wordt bepaald door onze eigen omstandigheden als mensen op aarde. Er zou dus best buitenaards 'leven' kunnen bestaan dat wij niet als dusdanig herkennen.

Het probleem met deze gedachtegang is echter dat het al heel gauw leidt tot een onoplosbare cirkelredenering. Stel dat we aannemen dat 'buitenaards leven' zich ook op allerlei andere manieren kan manifesteren dan wat onder onze definitie van leven valt. In dat geval zou eigenlijk alles een teken van buitenaards leven kunnen zijn. Ik noem maar wat: het licht, onze eigen gedachten, de kleur rood, een wolk in de lucht, een kauwgomverpakking. Al gauw kunnen we dan dus niet meer uitsluiten dat eigenlijk alles om ons heen een teken van 'buitenaards leven' kan zijn. Maar als alles om ons heen een teken van buitenaards leven kan zijn, dan kan voor hetzelfde geld ook niets om ons heen een teken van buitenaards leven zijn. We zijn dan dus eigenlijk nog geen stap verder wat betreft onze kennis over buitenaards leven.

Wat dan dus nodig zou zijn, is een alternatieve definitie van 'leven' (een nieuwe omschrijving mbt aan welke criteria iets moet voldoen om het 'leven' te noemen). Stel dat de mensheid het daarover eens zouden kunnen worden, dan zou het natuurlijk best kunnen dat er ineens wel buitenaards leven bestaat.

Anderzijds is er dan niet zo heel veel veranderd aan onze leefwereld. We hebben alleen de definitie aangepast en zodoende erkennen we onder deze definitie wel buitenaards leven. Er zullen wat leerboeken moeten worden aangepast, maar verder zal er weinig veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan me zonder meer aansluiten bij het vorige antwoord. Desondanks toch nog een extra idee: weet je dat het grootst bekende levende wezen een schimmelculture van een paar ha is? Waarbij je je dan meteen kunt afvragen wat dan wel een "wezen" is, maar dat was dan ook jouw vraag. Hofstadter heeft destijds een leuk voorbeeld gegeven van een mierenhoop als levend wezen, dus niet een verzameling losse mieren, maar een entiteit die kan praten met een intelligente miereneter. En hem af en toe wat extra mieren stuurt om hem een plezier te doen. wat die mieren daarvan vinden is duidelijk niet interessant. Waarschijnlijk niets.
Ik heb me wel eens afgevraagd-- stel dat iemand leven gaat onderzoeken op de manen van Saturnus. Temperatuur zo'n 200 graden onder ons nulpunt. Haal je nou de wet van Arrhenius van stal, dan zie je dat elk chemisch proces daar zo'n 64 keer zo langzaam gaat verlopen als bij ons. Zouden wij zulk leven nog herkennen?
Isaac Asimov heeft een aardig concept bedacht: C-Fe. Koolstof is ons belangrijkste bouwblok, en Fe (ijzer) dat van de robots. Het is nog steeds science fiction, natuurlijk, maar het is niet onrealistischer dan een heleboel andere ideeën.
Nog een andere kant op: Mijn oude leermeester Freudenthal bedacht destijds (jaren '60-'70) Lincos. Een soort taal gebaseerd op wiskunde. Zijn idee zal geweest zijn dat we so wie so alleen kunnen communiceren met wezens die iets met wiskunde hebben.
Kortom: ik ben het met alle sprekers tot dusverre eens: als we al leven tegenkomen in het heelaal, zullen we het ws niet herkennen (en hoogstwaarschijnlijk uitroeien).