Waarom is het universum ( in redelijke wijze) plat? en dan bedoel ik vooral de sterrenstelsels enz,

en dan als extra vraagje, wat zou er gebeuren als je naar boven of naar onderen zou vliegen? is daar gewoon niets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Universum is niet plat.
sterredag
13 jaar geleden
flauw als je de zin even afleest tenminste, want sterrenstelsel worden als een platte schijf weergegeven het zijn ook schijven in de ruimte en geen bollen
sterredag
13 jaar geleden
http://muse.univ-lyon1.fr/IMG/jpg/Andromede_450x300-3-4.jpg zie je plat :)

Antwoorden (5)

Een groot draaiend massa zoals een sterrenstelsel heeft de neiging om schijfvormig te worden. Dit volgt uit de wetten van mechanica... Om hierop in te gaan is te moeilijk voor deze site.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo hier een link naar een wetenschappelijk artikel over dit fenomeen...

Toegevoegd na 10 minuten:
Basically, door het impulsmoment van de draaiing, die centripetale krachten opwekken, kan een draaiende wolk in het vlak van rotatie niet kleiner worden. De enige mogelijkheid om verder te krimpen (wat veroorzaakt wordt door de zwaartekracht) is langs de as van de draaiing. Dit resulteert in een steeds plattere configuratie.

(Losse vertaling en parafrasering uit de introductie van het artikel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
misschien een goede informatie link toevoegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik aan het zoeken...... :P
als je theoretisch naar boven of naar onderen zou vliegen wat daar zou zijn, zijn weer verschillende ideeën over.

Er zijn namelijk ideeën dat ons universum ergens in zit waar nog veel meer universums in zweven, tussen die universums is er dan inderdaad leegte.

Het universum zou oneindig kunnen zijn (omdat het stiekem gewoon rond is en niet schijfvormig zoals de sterrenstelsel)

Het zou kunnen dat er daar inderdaad een einde is (je kan er niet uit??!!

Wat er echt is, dat weet niemand, we hebben sinds kort al berekend dat het heelal groter is dan we dachten, (dankzij de hubble telescoop als ik me goed herinner) en misschien ontdekken we over een tijdje wel dat het universum toch nog groter is dan we dachten en misschien ontdekken we ooit wel dat we dan alsmaar rondjes lopen en dat die sterrenstelsel daar in de hele hele verte, gewoon de onze is waar we naar zitten te kijken in een hele grote boog
13 jaar geleden
Het lijkt platter dan het is, door de beweging van sterrenstelsels platten ze af, maar de dikte er van is nog wel ettelijke lichtjaren. Dat zou je idd redelijk kunnen noemen.
Ik denk,dat je dan (weer op redelijke afstand) andere sterrenstelsels tegen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het universum zich maar continue blijft uitdijen: dit veroorzaakt de "afplatting" van ons heelal.

Er is slechts "lokaal" sprake van de kromming der ruimte,waar zich sterrenstelsels (galaxies) bevinden en ook donkere materie doet de ruimte krommen.

Daar de zwaartekracht dus geconcentreerd is in sterrenstelsels,welke door hun rotatiesnelheid (rond een zich in hun centrum bevindend superzwaar zwart gat) en de daarmee gepaard gaande centrifugale kracht de typerende spiraalvorm ontwikkelen
(dit duurt miljarden jaren) en die weer --- in groter verband--- in clusters(knooppunten binnen nóg grotere structuren,de zgn filamenten) , zijn "samengepakt",
wordt de ruimtestructuur aldus gekromd.

Door de WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe -
telescoop) is de grootschalige structuur van het (waarneembare) heelal mooi in kaart gebracht.

Ook door de metingen ervan is de astronomische community
tot de conclusie gekomen,dat ons universum in feite "plat" is.

Eveneens de waarneming van superclusters en hun lichtverschuiving leidde tot deze conclusie.

Toegevoegd na 5 minuten:
heel mooi is deze link,waarop je de (samengestelde) foto die door de WMAP-telescoop is gemaakt van het heelal (op grote schaal) kunt zien.

Toegevoegd na 13 minuten:
toevoeging # 2:

wat betreft je tweede deel van je vraag:

wélke kant je ook opgaat in het heelal,óveral blijf je sterrenstelsels met daarin miljarden afzonderlijke sterren tegenkomen,omdat het heelal ná de Oerknal zich dus is blijven uitdijen (sedert 8 miljard jaar weer ,na een aanvankelijke vertraging in de uitdijingssnelheid,weer in een toenemende mate versneld tempo,mogelijk doordat er niet voldoende gewone + donkere materie aanwezig is om een verdere,versnelde uitdijing te stoppen,maar daar zijn de meningen nog over verdeeld):

sterren en sterrenstelsels zijn óveral min of meer tegelijk (zo'n 200 miljoen jaar ná de Oerknal,dus zo'n 13,1 miljard jaar geleden,ontstaan doordat oergassen,bestaande uit waterstof en helium,zich o.i.v. de zwaartekracht begonnen samen te trekken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk klopt Uw vraag maar gedeeltelijk . Melkwegstelsels zijn niet per definitie platter.
De 'jongere ' melkwegstelsels zijn eerder 'bol'...op latere leeftijd worden ze spiraal-achtig of soms vormeloos.
Melkwegstelsels zoals de onze ,zien er inderdaad wat uit als twee soepborden op elkaar (of een vliegende schotel) in doorsnede . Melkwegstelsels bewegen zich (door de nog geldende zwaartekracht van de sterren)door het heelal , maar doen dat in groepen tegelijk (clusters). De binnenste melkwegstelsels in die clusters zijn eerder plat en spiraalvormig).
Vele (alle ?) melkwegstelsels draaien ook nog eens 'traag' rond hun eigen as ...maar vlugger dan het Chinees vuurwerk ,dat zou wel dat platter uitzien voor een deel kunnen verklaren , voorts zijn er ook denk ik :wetten uit de fysica die dat eventueel kunnen verklaren (ik ken ze niet hoor).
Het universum is niet plat : het ziet er uit als een zeer uitgerekte bol (beetje als een omhulsel van een pil)... die vorm kan men uiteraard niet zien , we kennen de grenzen van het heelal niet eens : maar enkele jaren geleden is het wiskundig beween door een Russische wiskundige Perelman.