Kun je pingpongen op de maan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Computoon
9 jaar geleden
Volgens mij raak je dan snel het balletje kwijt.

Antwoorden (6)

Nee, het balletje valt niet, door gebrek aan zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-
http://www.youtube.com/watch?v=5C5_dOEyAfk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die balletjes zijn niet zwaar genoeg om
te kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@GSam en Neska. Alles valt even snel (op aarde ook alleen hebben we daar nog de lucht die weerstand geeft). Op de maan valt zoals je ziet alles evensnel, dus ook je pingpongbal. De zwaartekracht op de maan is niet zo groot als op aarde, dat zorgt ervoor dat de bal langer hoog zal blijven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Let op: op de (luchtledige) maan valt een veer evensnel als een hamer. Maar een hamer valt op de aarde SNELLER als op de maan (vanwege de grotere aantrekkingskracht van de aarde) En een veer valt op aarde LANGZAMER dan op de maan (vanwege de luchtweerstand) Als je niet goed kijkt waar je het over hebt is het al snel heel verwarrend allemaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk valt hij wel weer op de maan, maar dan met een lagere snelheid doordat de zwaartekracht van de maan veel lager is dan die van de Aarde. Je zou Kunnen pingpongen op de maan maar dan gaat het balletje wat hoger en langzamer.
Ja hoor, dat kan.

Alleen is de aantrekkingskracht van de maan ten opzichte van de aarde 1/6. Dus al je je balletje slaat komt die en hoger, verder weg en valt die langzamer dan als je op aarde slaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de maan zijn 2 omstandigheden belangrijk verschillend t.o.v. de aarde:
1) Er is minder zwaartekracht
2) Er is geen atmosfeer

De zwaartekracht
Een pingpongbal weegt op aarde zo'n 2,7 gram. Op de maan zal deze 1/6 daarvan wegen: 0,45 gram. Da's bijna niets, maar er is nog steeds gewicht. De bal zal nog steeds naar de grond zakken. De valversnelling is echter lager omdat de aantrekkingskracht op de maan lager is.

De luchtweerstand
Er is geen lucht die de bal in zijn voorwaartse beweging afremt. Een flinke klap tegen de bal zal hem dus een heel eind weg meppen. En dat niet alleen: de snelheid is gelijk aan die waarmee de bal het pingpongbat verlaat. Je zult als tegenstander dus aardig snel moeten zijn.

Maar de luchtweerstand heeft niet alleen invloed op de voorwaartse beweging, ook de beweging naar beneden, richting het maan oppervlak is anders dan op aarde vanwege het ontbreken van de luchtweerstand. De bal zal sneller vallen.

Hoe zich dat verhoudt tot de lagere aantrekkingskracht van de maan durf ik niet te zeggen , maar voor het principe maakt het niet uit:
-De bal wordt aangetrokken door de maan en zal op de grond (maanoppervlakte) vallen
-Er is geen reden dat de bal niet zou kunnen stuiteren dus ook dat is het probleem niet

Dat samen met de eerdere constatering dat: de bal meer voorwaartse beweging krijgt leidt tot de conclusie dat je inderdaad zult kunnen pingpongen, al zal het voor een leuk spelletje vanwege die andere snelheden van de bal wellicht wel nodig zijn de maten van je tafel aan te passen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik denk dat het pingpong balletje over de gebruikelijke afstanden ogenschijnlijk bijna rechte lijnen zal volgen (door de geringe zwaartekracht).
De snelheden van een pingpongbal in verticale richting zijn normaal al vrij klein, en dat de valsnelheid sneller en verder (zelfs oneindig) kan uitgroeien doordat er geen luchtweerstand is, lijkt me weinig verschil te maken boven de pingpongtafel. De voorwaartse snelheid bouwt niet af, en het worden tamelijk rechte lijnen.

Iets heel anders is dat het erg moeilijk zal worden om snel naar de goede positie achter de tafel te springen, want je moet je snel verplaatsen, maar het is moeilijk op gang komen doordat je weinig grip hebt op de grond, terwijl je massa nog dezelfde 80 kilo is als op aarde, en het is ook weer moeilijk om snel je beweging te stoppen. een beetje het gevoel als je tot boven je middel in het water staat: ook dan kun je je niet goed meer afzetten.

Je zou inderdaad moeten gaan denken aan een grotere speeltafel, d.w.z. langer, maar niet breder.
Of, voor kleinbehuisden (er is daar voorlopig nog woningnood): de tafel wat smaller maken. Dan nog gaat de bal gemiddeld harder, dus je moet door een liefst wat langere tafel meer reactietijd mogelijk maken.

Een bijzonder effect krijg je als je een bal hard recht omhoog slaat: dan komt-ie voor een pingpongbal onwaarschijnlijk laat maar uiteindelijk wel loeihard weer naar beneden.

Verder heb ik van sport geen b verstand! (Vandaar dat ik nu achter de pc zit.)

Toegevoegd na 3 dagen:
Om even op de vraag terug te komen: ja, je kunt pingpongen op de maan, maar omdat zowel de bal als de spelers hoger opstuiten en het veel langer duurt voor zij terug de grond raken, is de beschikbare reactietijd voor de spelers gemakkelijk te kort. Want flink meppen kunnen zij nog wel, en de bal remt niet af onderweg.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Op zich klopt het verhaal, maar toch even een paar vragen:
- waarom is het moeilijk om op gang te komen? In zo'n pak kan ik het me heel goed voorstellen, maar de redenering is iets anders. Op die grond kan je je op zich prima afzetten. Je spieren zijn gewend aan 80 kg (+ batje), maar ervaren een veel lichter iets (zo'n 13 kg (+ 1/6 batje)). Dus je hebt de spierkracht om heel snel op gang te komen. Het snel stoppen zal iets lastiger zijn, maar nog wel goed te doen. Je hoeft een veel kleiner gewicht te stoppen dan op aarde.
De hoofdzaak zal het pak zijn wat niet heel erg mee werkt. Dat de tafel langer moet zijn, kan ik in komen. De gemiddelde snelheid van de bal zal hoger liggen door het gebrek aan luchtweerstand (wat bij een ping-pong-bal toch zorgt voor het merendeel van het afremmen).
Het zal ook inderdaad vrij hoog komen ja :D
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je bijna niets weegt, heb je ook bijna geen grip meer op de grond.
Mocht je nou spikes dragen, dan zou je toch nog wat grip kunnen hebben, maar dan zouden je benen wel in de goede richting kunnen bewegen, maar dan zou je nog steeds 80 kg lichaam niet meekomen: je zou opzij vallen naar de verkeerde kant. Achter een pingpongtafel hier op aarde ga je wijdbeens staan, en dan kun je je snel verplaatsen door een been wat op te trekken, dan val je die kant op en tegelijk zet je je met je andere been af.
Maar op de maan heeft het optrekken van het ene been veel minder effect, want je gaat daar niet meer zo snel als op de aarde de goede kant op vallen. Je zou eigenlijk wijdbeens op je hurken zittend moeten afwachten welke kant je op moet bewegen. Als er helemaal geen zwaartekracht was, dan zou je een wand naast je nodig hebben om je tegen af te zetten, vooropgesteld dat je je benen eerst horizontaal tegen die wand hebt gezet. Daarbij is een denkfout gemakkelijk gemaakt: je hebt op de maan nog steeds dezelfde massa. je bent nog steeds een even grote en dus even zware mens, maar je wordt alleen niet zo hard naar de grond getrokken daar. je moet dus nog steeds je volle massa (want nu moet je wel op je woorden gaan letten) in beweging brengen en weer afremmen. Zelfs in gewichtloosheid is dat zo. In een zwembad kun je helemaal onder water ook niet op de bodem lopend versnellen of vertragen, want je hebt geen grip op de bodem, en al zou je grip hebben, door je voeten te stoppen zou je lichaam voorover bewegend recht naar voren doorzweven. De weerstand van het water maakt dat dit niet echt gebeurt, maar op de maan heb je in het luchtledige geen weerstand. De langere tafel heb ik mede gedacht omdat je dus niet zo snel opzij kunt stappen. Met een langere tafel heb je meer reactietijd.
Nee, een pingpongballetje is heel licht en blijft dus zweven, het heeft dus niet veel zin om te pingpongen op de maan als je dat van plan was ;p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het blijft niet zweven. Sterker nog: het pingpongballetje valt net zo snel als een knikker die je loslaat.
Thecis
9 jaar geleden
Bekend experiment, klopt ja
- voor het antwoord.
Buiten pingpongen zal niet gaan. Je moet dan zo'n pak aan en dan is het lastig een batje vast te houden of snel te reageren (volgens mij wordt het al een hele tour om te bukken om de bal op te rapen)..

Als je dan ervan uit gaat dat je bijvoorbeeld een luchtdichte gymzaal tot je beschikking hebt en dus niet gehinderd wordt door dat pak dan heb je de volgende zaken waar je rekening mee moet houden.

Je zult zelf sneller en verder bewegen dan op aarde. Je traagheid blijft hetzelfde omdat je massa niet verandert maar je gewicht neemt tot circa 1/6 van je aardse gewicht af en je spierkracht blijft hetzelfde. Dus een kleine afzet die je hier 10 centimeter omhoog brengt, brengt je op de maan 60 centimeter omhoog. Volgens mij kun je met oefenen daar wen aan wennen.

Voor het balletje geldt hetzelfde. Omdat je in een gymzaal speelt zal de afremming van de lucht vergelijkbaar zijn met hier op aarde. De traagheid van de bal op de horinzontale as zal hetzelfde zijn als op aarde, dus de horizontale snelheid van de bal zal niet veel afwijken van die op aarde. Echter, voor de verticale as geldt weer dat de zwaartekracht circa 1/6 zal zijn van die op de aarde. Dat betekent dat de bal veel hoger zal stuiteren dan hier op aarde.

Toegevoegd na 11 minuten:
Omdat er horizontaal weinig tot geen effecten zijn zal het enige verschil met her aardse spel zijn dat de bal veel hoger stuitert. Omdat je zelf hoger kunt springen moet dat feitelijk niet uitmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Om je op een bodem te kunnen afzetten om snel een paar passen naar links of rechts te zetten, zal het heel lastig blijken te zijn om dat snel te doen zonder daarbij ongewild meters de lucht in te springen! Naarmate de zwaartekracht kleiner is, wordt het je afzetten om je kwiek horizontaal in beweging te zetten steeds moeilijker. Zie mijn reactie op het commentaar van Thecis op mijn initiële antwoord op de hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet eens een paar filmpjes op youtube bekijken van de maanlandingen dan zie je dat dat reuze meevalt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Vergeleken met pingpongende mensen niet.