Wat verandert er bij het veranderen van je brandpuntsafstand?

Bijvoorbeeld het verschil tussen een brandpuntsafstand van 70cm en van 120cm.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt scherpstellen met je oog op 70 en 120 cm, maar dat is niet de brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand is die afstand, waar je een scherp beeld krijgt achter de lens, van iets dat oneindig ver weg is (in de praktijk gewoon ver weg, bij het oog vanaf een meter of tien).

Dat scherpe beeld komt op je netvlies, dus dat is maar een paar centimeter achter de lens. Kijk je dichterbij dan 10 meter, bijv. naar 1 meter, dan verandert de brandpuntsafstand wel, maar veel minder dan de afstand waarop je scherpstelt.
Het gaat volgens de formule 1/f = 1/v + 1/b. f is de brandpuntsafstand van je ooglens, v de afstand tot het voorwerp waar je op scherpstelt, en b de afstand waar het beeld scherp is (op je netvlies dus). Die laatste afstand is steeds hetzelfde, want de lens beweegt niet naar voren of achteren, zoals in een camera. Op het voorwerp heb je geen invloed, dus moet de lens zich aanpassen.

Rekenvoorbeeld: je kijkt eerst naar de maan, en dan naar een punt 1 meter voor je, en tenslotte op je mobiel 1 cm voor je ogen. Beetje extreem, maar kinderen kunnen dat. Stel de afstand binnen het oog op 2 cm. Rekenen in centimeters.

Dan is bij de maan 1/v nul (1 gedeeld door bijna oneindig), en is 1/f + 1/v dus gewoon 1/f, oftewel 1/2. Je hebt dan een brandpuntsafstand van 2 cm, gelijk aan de afstand binnen je oog.
De klok, op 1 m. afstand: Dan is 1/v 1/100, en 1/b nog steeds 1/2. Opgeteld 0,501. We gaan 1 delen door dat: 1/0,501 = 1,996 cm. Bijna hetzelfde. Klopt ook wel, want je kunt op een meter afstand kijken en tegelijk de maan nog behoorlijk scherp zijn. Dan het mobieltje op 10 cm: Om dat scherp te zien, moet 1/f worden 1/10 + 1/2, oftewel 0,6 en dat is dan 1/f. f is dus 1/0,6 en dat is 1,666, zeg mar 1,67 cm. Duidelijk kleiner, en de lens moet daarvoor behoorlijk boller zijn.
Alles is wat ingewikkelder, doordat je oogvocht ook meedoet, maar dit is het principe. En die 2 cm is aan de kleine kant, dus ik heb er maar een kind van gemaakt. Met een mobieltje, dat wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Foutje in het rekenvoorbeeld: dat mobieltje is niet 1, maar 10 cm voor je ogen.

Antwoorden (3)

Als de brandpuntsafstand van 70cm naar 120cm verandert, dan wordt je lens dunner.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als die 70 cm is, heb je een behoorlijk dikke bril nodig. En bij 120 nog iets dikker. De brandpuntsafstand van het menselijk oog (zonder afwijkingen), is ruim 2 cm in ongeaccomodeerde toestand (kijken in de verte), en iets minder bij scherpstellen op dichtbij.
Wat jij denk ik bedoelt, is de scherpstel-afstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je antwoord klopt verder wel: grotere brandpunsafstand -> dunner, kleinere -> dikker. En met scherpstel- ipv brandpuntsafstand klopt het helemaal, en is het een goed voorbeeld met die getallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oeps! nu zie ik het pas: die 70 en 120 cm waren door de vraagsteller bedacht.
De bolling (of andersom: de holling) van een lens bepaalt in welke mate het licht door de lens wordt afgebogen. (Er vanuit gaande dat de verschillende lenzen van hetzelfde materiaal gemaakt zijn)

Afhankelijk van de hoek komen de verschlillende lichtstralen dus dichter bij, of juist verder weg van de lens in één punt samen. Dat punt noemen we het brandpunt van de lens.

Een ander brandpunt betekent dus ook een andere bolling/hollong van de lens.

Wanneer je door een lens heen kijkt zie je ook beelden. Doordat de lichtstralen door de lens worden afgebogen zijn lenzen in staat die beelden te vergroten en te verkleinen.
De mate waarin dat gebeurt hangt af van de hoek waarin de lichtstralen worden afgebogen.

Met een ander brandpunt en dus een andere hoek, zal het virtuele beeld door de lens ook groter of kleiner zijn vin vergelijking met het beeld door de lens met de andere brandpuntsafstand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bij het veranderen van de brandpuntsafstand verandert ook de beeldafstand en de voorwerpsafstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De beeldafstand niet, anders zie je niet scherp. Je verandert de brandpuntsafstand omdat de voorwerp-afstand anders wordt. Bijv. omdat er iemand op je af komt.