Wat gebeurt er met de satellieten als de zon een rode reus wordt?

Als de zon een rode reus wordt dan gaat de Aarde warmer en worden,
maar wat gebeurt er dan met de satellieten rond de Aarde?
Worden die ook steeds warmer en gaan ze gewoon smelten,
of kunnen er kortsluitingen of zo gaan plaatsvinden
waardoor ze tot op grote afstand zichtbaar kunnen worden?

Wat gebeurt er met de satellieten als de zon een rode reus wordt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
erotisi
6 jaar geleden
Die zullen wel smelten ja voordat ze erop botsen

Het beste antwoord

Kunstmatige satellieten worden sinds de jaren 50 in een baan om de aarde gebracht. De meeste zijn ontworpen om enkele tientallen jaren mee te gaan. Vaak worden ze overbodig omdat er nieuwe technieken beschikbaar komen. Echter blijven ze veelal nog lange tijd om de aarde cirkelen.
Lange tijd, dat is naar menselijke maatstaven. Over een miljoen jaar zal er van het huidige arsenaal aan satellieten niets meer over zijn.
Maar vergelijk dat eens met de tijdschaal waarop sterevolutie plaatsvindt. De zon bestaat al 4,6 miljard jaar en zal nog eens zo lang als hoofdreeksster blijven bestaan. De transitie naar rode reus verloopt relatief snel, maar dat is toch altijd nog enkele tientallen miljoenen jaren.
Er is dus geen sprake van dat de huidige of toekomstige generaties satellieten nog zouden bestaan als de zon een rode reus wordt. En in het onwaarschijnlijke geval dat de mensheid tegen die tijd nog steeds op aarde bivakkeert, en nog steeds satellieten in een baan om de aarde brengt, dan zullen die (net als de mensheid zelf) zijn aangepast aan de dan geldende omstandigheden.
WimNobel
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kleine aanvulling. Op 45.000 km afstand draaien een aantal zogenaamde geo-stationaire satellieten om de aarde. Die blijven daar nog wel even draaien. Ook sattelieten en ruimte afval dat zich ophoopt in de zogenaamde "LaGrange punten" blijft daar nog heel lang hangen. De apparatuur wordt wel langzaam (verder) gesloopt door inslag van micrometeorieten.
Er hangt dus best nog wel het een en ander aan wrakken rond de aarde als de zon een rode reus wordt. De zonnewind en uitgestoten gassen gaan in eerste instantie voor de grootste baanverstoringen en afremming zorgen. Het spul valt dan naar de aarde.