Zou het 's-nachts verschil uitmaken of er wel of geen zon (de onze) zou bestaan voor wat betreft de hoeveelheid licht 's-nachts?

Het zal theoretisch wel enigszins iets schelen misschien (?), maar zouden we dat met het blote oog kunnen ervaren?

Toegevoegd na 37 seconden:
Nog even afgezien van de invloed van de maan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens in een donkere kamer staan. Leg een voetbal ergens neer of hang hem aan een touwtje.
Laat een lampje van bv. een sleutelhanger branden en kijk of je de niet beschenen zijde van de bal ziet.
Wat je in het klein ziet bestaat ook in het groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of de 'atmosfeer' van de kamer te vergelijken is met die van de aarde. En uit de antwoorden blijkt dat toch wel van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn antwoord vergaloppeerde ik mij. U noemde ook de afwezigheid van de zon. In dat geval zouden wij niet bestaan denk ik. Maar er zou wellicht algemene en pertinente duisternis zijn. Hoewel wetenschappers zullen getuigen van het feit dat er wellicht toch nog ergens wel een sprankeltje zou kunnen doorsijpelen ergens van buiten ons melkwegstelsel. En waarom niet als er ook verzonnen kan worden dat er zonder zon leven mogelijk zou zijn. Ik denk toch dat Genesis er aan te pas komt nu.

Het beste antwoord

Ja, dat zou verschil maken.

Bijvoorbeeld bij ons rond 21 juni. In deze periode van het jaar wordt het, astronomisch gezien, niet echt donker. Dat komt doordat de zon 's nachts weliswaar ondergaat, maar niet diep genoeg onder de horizon verdwijnt om het astronomisch gezien donker te laten zijn.

Om dezelfde reden kun je soms de zogenemde "lichtende nachtwolken" zien. Dat zijn zeer hoog hangende wolken die nog verlicht zijn terwijl de zon al onder is. Die wolken worden niet verlicht door onze aardse stadsverlichting, maar door de zon. Vanaf het aardoppervlak gezien is de zon weliswaar al ondergegaan, maar vanaf grote hoogte nog niet - die lichtende nachtwolken worden dus nog door de zon verlicht.

Verder hebben we niet alleen de maan, maar ook de planeten. Mercurius, Venus, Mars en Jupiter zijn met het blote oog zonder moeite te zien. Zou de zon 's nachts "uit" staan, dan zouden die planeten niet meer zichtbaar zijn, omdat ze dan niet meer door de zon zouden worden verlicht.

Ook is er het zogenoemde zodiaklicht. Dat is zonlicht dat 's nachts zichtbaar is (onder zeer donkere omstandigheden) doordat het weerkaatst vanaf het stof dat, in zeer geringe concentraties, in het zonnestelsel aanwezig is. Het zodiaklicht is het beste zichtbaar rond de dagevening, dus rond 21 maart en 21 september.

Tot slot zijn er nog kometen. Net als planeten geven kometen niet zelf licht, maar worden ze verlicht door de zon. Zonder de zon zouden kometen dus onzichtbaar zijn.

Toegevoegd na 1 uur:

Gerelateerd onderwerp: de kleuren en lichtverschijnselen die in en om onze atmosfeer optreden. Niet direct een antwoord op je vraag, wel direct gerelateerd.

Zie de derde link die ik zojuist heb toegevoegd. Heel mooie beelden!
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om mijn vraag nog iets preciezer te stellen:
Uit je antwoord maak ik op dat we dan inderdaad nog meer dingen kunnen zien aan het hemelgewelf.
Maar stel ik loop 's-nachts op straat zou ik dan zonder naar het hemelgewelf merken dat de zon ineens verdwenen was.
Ik weet niet of bijvoorbeeld het zodiaklicht en nachtwolken merkbaar zouden zijn. Theoretisch geloof ik wel dat de aarde daardoor iets meer verlicht zou zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zodiaklicht: als je niet naar de hemel kijkt zou je niet merken of dat wel of niet aanwezig is. Daar zijn onze ogen niet gevoelig genoeg voor. Lichtende nachtwolken: ja, dat zou je wel merken. De lichtende nachtwolken reflecteren voldoende licht naar het aardoppervlak om verschil te kunnen zien, ook als je je ogen strikt op je voeten zou richten. Althans, niet in een stad natuurlijk, daar is veel te veel lichtvervuiling. Wel in een onbewoond gebied waar geen kunstlicht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even over die nachtwolken. Zijn er die altijd en overal?
En weerkaatsen die ook licht gedurende heel de nacht, of alleen in het begin of het einde van de nacht?
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoe lang na zonsondergang of voor zonsopkomst die nachtwolken zonlicht weerkaatsen, hangt af van het seizoen. In de winter verdwijnt de zon snel onder de horizon, en gaat hij diep onder de horizon. De nachtwolken zijn dan relatief kort zichtbaar. In de zomer (mei, juni en juli) verdwijnt de zon veel langzamer onder de horizon, en gaat hij minder diep onder de horizon. De nachtwolken zijn dan urenlang zichtbaar. Hoe verder je naar het noorden gaat, hoe langer de nachtwolken 's zomers zichtbaar zijn. Daar duikt de zon immers steeds minder diep onder de horizon. Zie voor meer informatie de Wikipedia-pagina waarnaar ik onder mijn antwoord verwijs.

Andere antwoorden (2)

jazeker want als je midden in de nacht over straat loop dan kun je bijvoorbeeld nog wel een boom zien vanaf ongeveer 5 meter als er helemaal geen licht zou zijn zou het aardedonker zijn en weet je niet of die boom er staat (totdat je er tegenop knalt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over straat ja, maar heb je wel eens midden in een bos gestaan midden in de nacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe moet je dan weten dat je in een bos staat? Als je beweegt ja, dan knal je steeds tegen een boom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies katoen maar silverland beweert dat je best nog wel een boom kan zien, ja op straat ja! Niet in een bos!
Jazeker zou dat een verschil maken.

Als onze zon niet zou bestaan, zou er geen leven mogelijk zijn op aarde - althans, niet het complexe leven zoals we dat nu kennen. Dit heeft immers een constante influx aan zonne-energie nodig om te kunnen overleven.

Dit betekent dus dat de evolutie van de mens onmogelijk zou zijn geweest, wat een hoop kunstmatig licht scheelt.

Al zou je zonder zon natuurlijk al niet kunnen spreken van dag/nacht, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat iemand het niet eens is met mijn letterlijke interpretatie van de gestelde vraag. Of wellicht met het feit dat ik net een stapje verder denk dan gebruikelijk.