Zijn supernova's het bewijs van een jonge aarde?

Ik heb een verhaal gehoord dat er gemiddeld elke 26 jaar een nova/supernova is. En dat er in onze Melkweg 300 nova/supernova's zijn gesignaleerd . Is dit bewijs dat de aarde niet miljoenen jaren bestaan heeft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
LeonardN
3 jaar geleden
@KeesWim Het argument is iets als:
ALS we ongeveer elke 25 jaar een supernova in het Melkwegstelsel ontstaat, dan zou een melkwegstelsel van miljarden jaren oud vele malen meer supernova's moeten laten zien dan we nu waarnemen.
Als dat argument klopt zouden YEC's dat als een bewijs zien van een jonge aarde/jong universum, wat beter overeenkomt met hun visie inderdaad een aarde die rond de 6.000-10.000 jaar oud zou zijn.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Je hebt helemaal gelijk dat het hun beredenering is. Het argument is inderdaad goed kapot te schieten en dat is zelfs zodanig gedaan (mooi antwoord heb je) dat zelfs de YEC's dat argument niet meer gebruiken. Dat is nog niet gelukt met de flat-earthers...
LeonardN
3 jaar geleden
@ieamdn
En zo zijn er op die site nog een waslijst van argumenten te vinden die je beter niet kan voeren, mocht je overtuiging hier liggen.
https://answersingenesis.org/creationism/arguments-to-avoid/
Dus niet (alleen) omdat sceptici/wetenschappers weten dat het geen zin heeft, maar om dat religieuzen het zelf al inzien. @Thecis
Dat wordt nog leuk mocht een reisje naar de ruimte en terug ooit zodanig te bekostigen zijn dat de rijkere FE'ers dit kunnen betalen. Ik wil die beelden wel zien :D
Thecis
3 jaar geleden
Nee, dan wordt het weer optisch bedrog van de ramen. Óf ze zien het ultieme bewijs omdat ze een schijf zien. Vanuit de ruimte kan je de bolling wel zien, maar dat kan ook de bolling van een cirkel zien. Ze sluiten hun ogen al voor zoveel dingen, dit is een kleine stap extra....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Neen, het bewijs moet je in de bijbel zelf zoeken.
Volgens de bijbel is het onmogelijk dat de aarde jong is zoals creationisten beweren.
Diegenen die geloven in een jonge aarde zoals de creationisten... geloven dat elke scheppingsdag een dag was van 24 uren. In Psalm 90 en 2 petrus 3 staat dat 1 dag voor Gd is als 1000 jaren. Verder zei JHWH tot Adam... de dag dat gij daarvan eet zult gij beslist sterven.... Adam werd 930 jaar, hij stierf zoals JHWH voorzei op dezelfde dag Van Gd., (1000 jaar) voor ons mensen. Een scheppingsdag duurde zeker ook langer dan 24 uur.
Bovendien kan tussen Genesis hoofdstuk 1:1 en 1:2 een enorme tijdsperiode gezeten hebben van miljoenen zelf miljarden jaren vanuit menselijk tijd bezien. De bijbel schenkt hier verder geen aandacht aan dus we weten het niet met zekerheid maar het kan.
LeonardN
3 jaar geleden
@amadeus
Waarom zou je het bewijs in een tekst gaan zoeken als je er gewoon wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar kan doen?
Juist het gebruiken van de bijbel als een wetenschappelijke bron heeft tot zulke vreemde concepten als een jonge aarde geleidt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb te laat gezien dat deze vraag gesteld is in Wetenschap, ik dacht dat hij bij Religie gesteld was... Normaal zou ik in Wetenschap de bijbel niet aanhalen of in uitzonderlijke gevallen.

Antwoorden (2)

Dit is fakenieuws. En miljoenen jaren bestaat de aarde niet. Het zijn miljarden jaren. Om precies te zijn: ongeveer 4,5 miljard jaren.
Bronnen: vele.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoezo is het fakenieuws?
LeonardN
3 jaar geleden
Is geen fakenieuws, althans zo zou ik het niet bestempelen.
Dit is een werkelijk argument wat jongeaardecreationisten hebben geprobeerd te voeren.
Het antwoord is gewoon Nee.
MasterSword
3 jaar geleden
De Aarde is inderdaad 4,5 miljard jaar. Neem bijvoorbeeld steenkool die heeft er 360-290 miljoen jaar over gedaan om te ontstaan. http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001162.html https://youtu.be/Q1OreyX0-fw
en ook de aarde zit niet stil
Nee.

En ook jongeaardecreationisten(YEC's) voeren dit argument al niet meer aangezien het weerlegd is.

1. Te weinig overblijfselen supernova's. (aldus YEC's)
Het verhaal, het idee of de claim waaraan je refereert wordt o.a. hier verkondigd: https://creation.com/exploding-stars-point-to-a-young-universe , maar is een uitleg van http://adsabs.harvard.edu/full/1975ApJ...201..377J
Elke ~25 jaar zou er een supernova ontstaan in alleen al de Melkweg, maar we zien er niet zoveel als je dan zou verwachten. Het aantal dat je ziet zou beter overeenkomen met een universum welke zolang bestaat als YEC's ongeveer stellen.

2. Weerlegd:
Het hele idee is ondertussen weerlegd, wat ik vooral van meeneem is dat we niet alle supernova's waarnemen.
http://www.talkorigins.org/faqs/supernova/ (Hier o.a. wordt dat weerlegd)

3. Ondertussen raden YEC's elkaar al af dit argument nog verder te gebruiken:
https://answersingenesis.org/creationism/arguments-to-avoid/old-supernova-remnants-missing-argument/
De door YEC's aangenomen stellingen van o.a. het missen van bepaalde overblijfselen en het niet vinden van stage drie supernova's zijn grotendeels weerlegd.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Wat veel mensen onderschatten, is hoe goed we ons eigen melkwegstelsel kunnen zien. Dat valt heel erg tegen namelijk. Er is zoveel materie dat we met optische telescopen niet zo heel ver kunnen kijken. Naar boven en naar onder wel (zoek maar eens op Deep Space Hubble), maar binnen het melkwegstelsel aanzienlijk lastiger. Daarbij is de "lucht" zo groot, we hebben maar een fractie bekeken. En de aantallen supernova's die gezien zijn, zijn daadwerkelijk gezien. Dus ook daar zit een discrepantie in.