de steren die wij zien branden staan ze nog aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
capthavoc
12 jaar geleden
leuke vraag zou ook een knopje voor moeten komen
maar we kijken inderdaad tegen licht van soms miljoenen jaren oud aan dus er is kans dat er sterren nu zichtbaar zijn die er nu niet meer zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totdat God N.V. failliet gaat, en de stroomrekening niet meer kan betalen.

Het beste antwoord

Wel ....de kans dat die nog bestaan is zeker 99,99% :
Wij kijken inderdaad in het verleden , maar wat men niet altijd vertelt is dat wij met het blote oog maar een beperkt aantal sterren kunnen zien en dat zijn op één uitzondering (de Andromeda nevel) allemaal sterren uit onze Melkweg ....en de meeste de nog dichtere ook. Ik heb nog bijna nooit gehoord van uiteenspattende sterren en super nova's in onze buurt de laatste honderden jaren in de geschiedenis ....dus ik ga er ook niet van uit dat die dichtere sterren niet meer bestaan ( maar het kàn wel).
Sterren en zo die we alleen met een sterke sterrenkijker kunnen zien en die op miljoenen tot miljarden lichtjaren van ons staan is een ander paar mouwen ...die kunnen al lang verdwenen zijn omdat hun licht ons pas na miljoenen en miljarden jaar bereikt.
Maar de sterren die wij kunnen zien bestaan nog ....er zijn er wel een paar die op de rand van sterven ,uitdoven en ontploffen staan .....maar in de astronomie betekent op het punt... dat het nu kan gebeuren , maar evengoed over 100.000 jaar en meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Niet alle "gedoofde" sterren zijn onzichtbaar. Witte dwergen zijn de overblijfselen van sterren die niet zwaar genoeg zijn om te exploderen en te veranderen in een neutronenster of zwart gat.
2. Sterren die wel zwaar genoeg zijn voor zo'n supernova zijn niet met het blote oog te zien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
3. Zulke "gedoofde" sterren zijn met andere technieken al lang vele malen waargenomen.
4. Een keer googlen levert ook vele voorbeelden op van waargenomen supernovae. Je antwoord klopt dus niet. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Jove ,
U heeft mijn antwoord niet begrepen.
1 ,2 ,3 , 4 beweer ik nergens
Alleen dat dit zich afspeelt op zeer grote afstanden.....van naburige sterren is er nog niets waargenomen van supernovae
Het zijn nu eenmaal de naburige sterren die we zien , zoals in de vraag gesteld.
Op vele miljoenen lichtjaren is iets anders...schrijf ik toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn wel waargenomen in ons eigen melkwegstelsel. Dat waren dus zichtbare sterren die ontploften.
Nogmaals, je antwoord klopt dus niet. Er zijn sterren waarneembaar in ons eigen melkwegstelsel die wij waarnemen als reeds uitgebrand, er zijn sterren waargenomen die ontploften in een supernova, en er zijn dus ook ongetwijfeld sterren die wel al uitgebrand zijn, maar die vanuit hier nog lijken te branden, omdat het licht er een tijdje over doet om hier te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef mij voorbeelden uit onze Melkweg van ostentatief zichtbare gebeurtenissen
En ik volg je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen in optimale omstandigheden slechts een goeie 7000 sterren zien met het blote oog.
Misschien een twintig miljoenste van onze Melkweg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon googlen op "waargenomen supernovae" een idee? Dan kom je meteen op deze wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Supernova Maargoed, of er ooit in ons eigen melkwegstelsel een supernova is waargenomen houdt slechts indirect verband met de vraag. Zelfs de op 1 na dichtst bij staande ster staat op meer dan 4 lichtjaar afstand. Dat betekent dus dat licht er 4 jaar over doet om ons te bereiken. Dat betekent dus dat als deze ster nu zou doven, dat we dat dan pas over 4 jaar zouden zien. Daarbij weten we inmiddels veel over de levenscyclus van sterren, en kunnen we dus ook aan sterren zien of hun einde nabij is. Van sommige zichtbare sterren weten we dat ze in hun laatste levensfase zijn zoals wij ze nu waarnemen. Een bekend voorbeeld is Betelgeuze.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Betelgeuze_(ster) Deze staat op 430 lichtjaar afstand. Dat betekent dat deze ster al gedoofd (ontploft) kan zijn, maar dat het licht van deze supernova ons nog niet bereikt heeft. Dus los van de vraag of dat supernovae al eens waargenomen zijn (wat dus zo is!) in ons melkwegstelsel, het kan heel goed dat voor ons zichtbare sterren, al ontploft/gedoofd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch het gene ik schrijf in het laatste deel van mijn antwoord
Mais , bon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik in jouw antwoord lees "Maar de sterren die wij kunnen zien bestaan nog" dan geef ik -1 want dat kun je dus niet feitelijk onderbouwen.
Ik geloof je wel als je zegt dat je 't zelfde bedoelde als ik, maar dan heb je het op z'n minst onduidelijk verwoord. Jouw antwoord neigt naar een expliciet "ja" op de vraag, dat moet je me toch nageven. Terwijl sommige zichtbare sterren zoals we nu geconcludeerd hebben ook al in de middeleeuwen gedoofd zouden kunnen zijn. Ik blijf dus bij mijn min. Bon inderdaad ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dan ,
Toch nog iets om mijn antwoord te staven met feiten :
De helderste supernova is SN_2011fe en quasar 3C 273
Die heeft een magnitude van +9.9.en +13...en is te bekijken met een 15 cm lens telescoop.
Dus zeker niet met het blote oog.... dat reikt in optimale omstandigheden maar tot +6
http://en.wikipedia.org/wiki/SN_2011fe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is de helderste supernova die op dit moment plaats vindt aan de hemel. Maar dat zegt niets over supernovae die plaats vinden op dit absolute tijdstip, onder met het blote oog waarneembare sterren. Dus wederom staat dit los van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt hier kan ik wat mee

Andere antwoorden (3)

Sommige wel andere niet. De allereerste sterren werden 13,4 miljard jaar geleden geboren. Duitse wetenschappers denken dat sommige van deze sterren nog steeds schijnen. Zij maakten verschillende computersimulaties om te onderzoeken hoe de eerste sterren eruit zagen. Daaruit blijkt dat de allereerste gasbollen niet alleen grote reuzen waren, maar dat er ook kleinere exemplaren ontstonden.

De huidige theorie is dat de allereerste sterren in het universum gigantische hyperreuzen waren, die al na een paar miljoen jaar explodeerden als supernova’s. Daarom vermoeden wetenschappers dat de eerste sterren vandaag de dag niet meer bestaan. Toch kan een ster gemakkelijk een periode van 13,4 miljard jaar overleven, maar dan moet deze ster een kleine gasvoorraad hebben en deze langzaam verbranden. Oftewel: de ster moet letten op zijn gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen wel, maar sommige ook niet. Het schijnt soms duizenden tot miljoenen jaren te duren voor het licht van de ster bij ons op aarde te zien is. Je kan je dan wel voor stellen dat die ster er dan dus eigenlijk niet eens meer hoeft te zijn. De zon, staat zelfs al iets veder als dat wij zien dat hij staat! Dat betekend dat wij dus niet de "realiteit" zien. Een ster kan dus ook al een super nova zijn of zelfs al gedoofd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee mischien niet. Want als deze ster miljoenen lichtjaren bij ons vandaan staat duurt het lang voor dat het licht van de ster ons bereikt dus dan kijk je naar iets wat mischien al wel duizenden of miljoenen jaren niet meer bestaat