Kunnen meteorieten horizontaal "vallen"?

De afgelopen 2 avonden heb ik een oranje/rood bolletje snel voorbij zien trekken van west naar oost.
Het was overduidelijk geen vliegtuig of Thaise ballon.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is heel goed mogelijk. Er zijn gevallen bekend waarbij een ruimtesteen in de dampkring kwam en die ook weer verliet en ontsnapte in de ruimte. Maar waarschijnlijker is het dat het door het perspectief een horizontaal pad leek, terwijl ruimtelijk gezien de ruimtesteen toch wel daalde.
Ook is het geen toeval dat je tweemaal een meteoor in dezelfde richting zag bewegen. Het zijn waarschijnlijk beide leden van de Orioniden, een zwerm die momenteel actief is.
WimNobel